2021.04.09. 07:00
Folyamatos kapcsolatban vannak a tanárok a fülöpjakabi diákokkal
Csankovszki Tibor, a fülöpjakabi általános iskola tagintézmény-vezetője az április 19-re várható iskolanyitás bejelentésének apropóján mesélt hírportálunknak arról, hogy kis létszámú iskolaként hogyan élték meg az online oktatásra való átállást.
A fülöpjakabi általános iskola diákjai és oktatói is hiányolják már a személyes jelenlétet
Forrás: Beküldött fotó
– Az alsó tagozatos tanulók nem feltétlenül rendelkeznek az online oktatáshoz szükséges informatikai ismeretekkel és nem biztos, hogy önállóan tudják kezelni a digitális eszközöket. Ebből következik, hogy gyakran a szülő jelenléte is szükséges egy-egy online óra megtartásához – mesélt a nehézségekről Csankovszki Tibor. Az átállásban korábban informatikusok segítették a diákokat és az oktatókat, a tanulókkal pedig azóta is folyamatos, szinte egész nap, folyamatos kapcsolatban állnak a tanárok, hogy felmerülő kérdéseikre azonnal választ tudjanak adni.
– A diákok gyakran keresik fel oktatóikat egy-egy feladat vagy tanulnivaló kapcsán, erre a jelenléti oktatás során nem volt ennyiszer példa. Ennek hagyományát talán meg tudjuk teremteni a távoktatással, és velünk maradhat ez a pozitív hozadék, ami kizárólag a kis létszámú csoportoknál megvalósítható. Mi szerencsére rendelkezünk ezzel a hatalmas előnnyel – fejtette ki a tagintézmény-vezető.
Csankovszki Tibor szerint a tudás így is lehet maradandó, hiszen a távoktatás miatt bekövetkező változás inkább a mennyiséget érinti.
– Kevesebb a megtartott óraszám, ezért szükség lesz a tananyag elmélyítésére, illetve a hiányosságok feltárására és pótlására a tanterembe való visszatérés után – ismertette álláspontját az iskola vezetője, majd hozzátette: mivel digitálisan tanulni nehezebb, egy kicsit muszáj engedékenyebbnek lenniük a diákokkal. Mint megtudtuk, a távoktatás óta a tanárok inkább a szóbeliséget preferálják, hiszen úgy gondolják, a tanulók aktuális tudásáról reálisabb képet nyújt egy szóbeli számadás, de motivációs szándékkal szorgalmi feladatokat is kapnak a diákok.
– Fontosnak tartjuk ugyanakkor, hogy a gyerekek ne csak a számítógépek előtt üljenek, ezért rendszeresen kapnak oktatóiktól testnevelési, illetve készségtárgyi feladatokat, amelyek elszakítják őket a digitális eszközök elől – tette hozzá Csankovszki Tibor.
A távoktatás hatékonyságban egyértelműen nem tudja felvenni a versenyt a jelenléti oktatással, Csankovszki Tibor szerint azonban lehetnek a későbbiekben pozitív hozadékai. Véleménye szerint az online oktatással – még ha csupán kényszerből is – nagyobb önállóságra tehetnek szert a gyerekek.
Mint megtudtuk, az iskola márciustól pszichológus szakembert is foglalkoztat, a visszatérést követően pedig a szakkörök és sportolási lehetőségek is fennmaradnak.
Anyanyelvi szintű angoloktatás
– Szeptember óta három anyanyelvi angoltanár jár hozzánk Budapestről, akik az előrehaladást és a tapasztalatokat egymással egyeztetve tanítanak az osztályokban. A hangsúly mindhármuknál a kommunikációra helyeződik, magyar szó nem hangozhat el az órákon, a kisebbeknél pedig különösen fontos a játékosság. Az írás szerepe egyelőre csekély, hiszen jelenleg minden osztályunk kezdő, az elmúlt tanévben ugyanis mindenki németet tanult – fejtette ki Csankovszki Tibor, majd hozzátette: diákjaik első osztálytól kezdve tanulnak nyelvet, ami azért fontos, mert hatéves korukban a legfogékonyabbak a gyerekek. Az iskola célja, hogy a tőlük elballagó diákok készségszinten kommunikáljanak.
Az órák jelenleg digitális keretek között zajlanak, ám mindenki várja a tanterembe való visszatérést, hiszen minden erőfeszítés ellenére érzik, a jelenléti oktatás jóval hatékonyabb.
Csankovszki Tibor végezetül elmondta: jövőre választhatóan már heti öt órában, haladó és kezdő csoportokra bontva tanulhatják a diákok az angolt.