2021.03.04. 19:50
A döntőbe jutott a kecskeméti tanulók környezetterhelési térképe
Két különleges projekttel is eredményesen szerepeltek a bolyais diákok a Tudományos Diákkörök Kárpát-medencei konferenciájának regionális döntőjében. Egyéniben a lépcsőjáró babakocsi, míg csoportban a Kecskemét környezetterhelési térképe projekt nyerte el a zsűri tetszését, és mindkettőt továbbfejlesztésre javasolták.
A Bolyai János Gimnázium két tanulója, Hornyák Máté és Szekeres György régóta dolgozik a projekten, a felvételen Fekete Bálint társaságában láthatók egy mérés közben
Forrás: Beküldött fotó
A Bolyai János Gimnáziumban a tehetséggondozásra nagy hangsúlyt fektetnek. Ebben élen jár Sikó Dezső fizikatanár is, akinek tanítványai még most, a járványhelyzet idején is remekelnek. Ezúttal a Tudományos Diákkörök XXI. Kárpát-medencei konferenciáján értek el kiváló eredményeket. A TUDOK 2021 Műszaki és Reáltudományi Tematikus Konferencia előválogató, regionális fordulóját a múlt hétvégén tartották meg online formában.
– A Kutató Diákok Mozgalma a 2020/21-es tanévben is meghirdette a Tudományos Diákkörök XXI. Kárpát-medencei Konferenciáját, azaz a TUDOK 2021-et, melynek célja, hogy felkeltse az érdeklődést a tudományos gondolkodás és a kutatás iránt. Ezen a versenyen évek óta nagy sikerrel vesznek részt diákjaim, idén is nagy várakozással voltunk a megméretés iránt.
A verseny regionális döntőjét ezúttal online módon valósították meg a napokban
– mondta el Sikó Dezső.
– Az előző évekhez hasonlóan a pályamunkákat neves szakemberek javaslata alapján hívták be a regionális konferenciára, ahol a nevezett tanulóknak önállóan kellett beszámolniuk az általuk folytatott kutatási munkáról vagy tervezett projektről. Iskolánk robotikai szakköri tevékenységét és pályázati projektjeit tanulóink két területen képviselték – tette hozzá, majd részletezte a diákok munkáját.
Kovács János 10. évfolyamos tanuló a Műszaki és Reáltudományi Tematikus Konferencia kutatásiterv-tömb szekcióban az „Akadály-át-haladások, avagy miből készül a lépcsőjáró babakocsi” projekttervét a zsűri szóbeli dicséretben részesítette, valamint továbbfejlesztésére és megvalósításra javasolta.
Hornyák Máté és Szekeres György 12. évfolyamos tanulók az élet- és környezettudományi tematikus szekcióban a „Kecskemét környezetterhelési térképe” megvalósításával remekelt.
A projekt keretében Arduino alapú környezeti mérőegységeket építettek a fiúk,
melyek a város különböző pontjaira telepítve folyamatosan adatokat gyűjtenek a légköri paraméterekről, melyeket továbbítanak az iskola szerverére. A mérési eredmények az iskola honlapján elérhetők és bármikor tanulmányozhatók. Az innovatív projekt – a zsűri javaslata alapján – továbbfejleszthető, iskolák közötti kapcsolatépítéssel akár országos tanulói kutatóhálózat alapját is képezheti. Ötleteiket megosztásra ajánlották, egyetemi és tudományos kutatói központok szakirányú kapcsolatfelvételét javasolták.
– A tanulókkal közösen vártuk a regionális döntő online eredményhirdetését, mely alapján a 12. évfolyamosok projektje, a „Kecskemét környezetterhelési térképe” meghívást kapott a Kutató Diákok Mozgalma Tudományos Diákkörök XXI. Kárpát-medencei Konferenciájának döntőjére is, melyet április elején szerveznek meg – mondta a pedagógus.
Dicséret és elismerés illeti a kitartó munkát végző tanulókat, a felkészítő tanáraikat. A felkészülés során folyamatosan bátorította és segítette a srácokat Horváth Tibor intézményi rendszergazda is, reményt adva a makacs technikai eszközök életre keltésében, a kódolás rejtelmeinek megismertetésével, az informatika gyakorlati alkalmazásaival.
– Nagyon büszke vagyok mindhárom fiúra, remek munkát végeztek és végeznek folyamatosan. Fontos még kiemelni, hogy az elkezdett munkát felmenő rendszerben érdemes folytatni, a tapasztalatokat, az elért eredményeket, a megépített egységeket meg kell ismertetni az érdeklődő tanulókkal – jegyezte meg végül Sikó Dezső.