2020.12.11. 14:22
Helyi bérletekkel is lehet utazni a hetényi és kisfái vonatokon
December 13-án, vasárnap lép életbe a MÁV új menetrendje, azaz jövő héten munkanapokon már 11 vonatpár jár majd Hetényegyháza és Kecskemét között. Vasárnaptól pedig már közlekednek a KeKo által megtervezett vonalakon az új hetényi és máriavárosi buszok is.
Hetányegyháza, vasútállomás. Kilenc új járat közlekedik majd december13-ától Kecskemét és Hetényegyháza között.
Fotó: BUS CSABA
Online sajtótájékoztatón jelentette be pénteken Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere a legújabb fejlesztéseket, melyek főként a Kecskeméten és elővárosában dolgozókat és tanulókat érintik.
Ezekről korábban már részletesen írtunk. December 13-tól az eddigi 2 helyett 11 vonatpár közlekedik majd Kecskemét és Hetényegyháza, valamint Hetényegyháza és Kecskemét között: 4-4 a reggeli időszakban, 7-7 pedig a délután-koraeste folyamán. A személyszállító vonatok Kecskemét vasútállomás és Hetényegyháza között valamennyi megállóhelyen megállnak, azaz Úrihegyen, Miklóstelepen, Kecskemét-Máriavárosban és Kecskemét-Alsón is.
Munkanapokon Hetényből 6.24-kor, 7.09-kor, 7.25-kor és 8.24-kor indul a város felé vonat, délután a Máriavárosból Hetény felé pedig 14.21-kor, 15.00-kor, 15.23-kor, 16.17-kor, 17.01-kor, 17.45-kor és 18.29-kor. Hetényegyházáról a vonat 10 perc alatt beér a máriavárosi állomásra, 18 perc alatt pedig a Kodály Zoltán téri pályaudvarra.
A MÁV-START és a Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. (KeKo) közötti korábbi megállapodásnak megfelelően 13-án, vasárnaptól a Kecskemét helyi buszbérleteket elfogadják a vonatokon a Kecskemét–Lajosmizse–Budapest vonal Kecskemét és Hetényegyháza, valamint a Kecskemét–Szolnok vonal Kecskemét és Kisfái közötti szakaszán. A fejlesztések célja, hogy többen és egyszerűbben vegyék igénybe a helyi és agglomerációs közösségi közlekedést, ennek köszönhetően csökkenhet a forgalom, az autók, a torlódások száma a településrészeket összekötő utakon.
December 13-a és december 31-e között a KeKo által nyomdai úton kibocsátott bármilyen típusú és lejárati érvényességű összvonalas bérlettel (havi, 30 napos, éves összvonalas, tanulói, nyugdíjas, valamint Kecskemét Kártyával vásárolható negyedéves) igénybe lehet venni a vonatokat a bérleten feltüntetett lejárati időpontig. Január 1-jétől pedig jönnek a Kombinált bérletek, ezekkel lehet majd utazni a Hetényegyháza és Kecskemét valamit Kisfái és Kecskemét közötti vonatokon és az összes helyi buszjáraton, valamint egyes külső városrészeket érintő távolsági buszokon.
Egyelőre a bérlettípusok nyomdai úton előállítva a KeKo-nál vásárolhatók meg, és így fogadhatók el a vonatokon is, de jövőre megvizsgálják a közlekedési szolgáltatók, hogy milyen módon lehet megvalósítani a díjtermékek MÁV-START által történő értékesítését.
Szemereyné Pataki Klaudia, Kecskemét polgármestere elmondta: az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése minden nagyvárosnak jól felfogott érdeke.
– A gépkocsival utazók számára valós alternatívát kell kialakítani.
Az ilyen fejlesztéseknek környezetvédelmi szempontból, a város élhetőségének fenntartása érdekében több évtizedes kihatása van. Kecskemét esetében Hetényegyháza kiemelt szerepet kapott. A 13 ezres lélekszámú városrész és Kecskemét között naponta átlagosan 8000 gépkocsi közlekedik, folyamatosak a torlódások, nem ritka az 50 perces utazási idő – mondta Szemereyné Pataki Klaudia polgármester, hozzátéve: az önkormányzat, a KeKo, a KTI Személyszállítási Közszolgáltatási Igazgatóságának Közszolgáltatási Központja, valamint a MÁV Zrt., és a MÁV-START Zrt. hosszú ideig dolgozott közösen azon, hogy Hetényegyháza és Kecskemét között a vasúti személyszállítás menetrendjének bővítésével valós alternatívát tudjon nyújtani a személygépjárművel közlekedőknek.
Mint ismert, a KeKo két új, kifejezetten hetényegyházi autóbuszvonalat is megtervezett 353-as és 354-es számmal, és egyet a Máriaváros vasútállomástól a Széchenyivárosba 350-es számmal. A két új hetényi buszvonalon 18 férőhelyes Mercedes-Benz Sprinter kisbuszok fognak közlekedni, a buszmegállókat kijelölték táblákkal.
A 353-as és 354-es buszjáratok menetrendje teljes mértékben illeszkedik a Hetényegyháza vasútállomástól induló és oda érkező vonatok menetrendjéhez, hogy az utasok elérjék a vonatot, valamint arról leszállva azonnal továbbutazhassanak.
Az új vonalak éves futásteljesítménye megközelíti a 60 ezer kilométert. A működési költségek a város jövő évi költségvetésében rendelkezésre állnak – hangsúlyozta a polgármester.
Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kiemelte:
Kecskemét fontos csomóponti szerepet tölt be a vasúti közlekedésben,
és ezért is előnyös mindenki számára, hogy a várossal kötött megállapodás tervei fokozatosan megvalósulnak. A kecskeméti fejlesztések tapasztalatai
mintául szolgálnak majd a nagyobb megyeszékhelyek elővárosi közlekedésének javításához, szolgáltatási színvonaluk emeléséhez. A MÁV minden erejével azon dolgozik, hogy az utasai számára modern és kényelmes szolgáltatást alakítson ki a következő években. Az autósok vasútra csábítása mindenkinek kölcsönösen előnyös, mert ezáltal csökkennek a városokban és a bevezető közutakon a dugók, javul a levegő minősége, csökken a zaj, ezáltal élhetőbb lesz a környékük, mindemellett egyre többen veszik igénybe a környezetbarátabb közösségi közlekedést.
A MÁV a hetényegyházi állomáson bővítette a peron kapacitását, ugyanakkor a külső vakolatfelújítás még várat magára és modern mosdó sem áll egyelőre az utasok rendelkezésére. Az állomás épülete előtt murvával javították az utat, és a busz visszakanyarodását megkönnyítendő egy hurkot alakítottak ki, valamit elkészült egy buszmegálló is.
A máriavárosi vasútállomáson a MÁV felújította a peront, és itt is kiépült a buszmegálló.
A közös fejlesztési tervek között szerepel Hetényegyházán biciklitárolók, parkolóhelyek, valamint egy buszforduló létesítése. A máriavárosi peront pedig már felújította a MÁV.
A Bz motorvonatokon hatvanan utazhatnak (44 ülőhely), de igény esetén a kapacitás bővíthető. A menetrendváltástól már a klímával felszerelt Bz járműveket állítja forgalomba a vasúttársaság. A bérletelfogadással kapcsolatban érintett másik vonalon, Kecskemét vasútállomás és Kisfái között hét, ellenkező irányba nyolc vonat jár naponta. Ezek 14 perc alatt teszik meg az utat Alsóúrrétnél megállva, közúton csúcsidőben akár 20-30 percbe is telik ugyanez. Kecskemét és Hetényegyháza között mintegy nyolcezren, Kecskemét és Kisfái között közel hetvenezren utaztak tavaly, de most az utasszámok fokozatos emelkedésére számítanak.