olvasói levél

2020.05.13. 12:18

Nem utazhat buszon a mozgáskorlátozott kecskeméti férfi

Mozgásában korlátozott kecskeméti olvasónk azzal a panasszal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elektromos mopedjével a buszvezetők nem engedik fel a helyi járatokra.

Hraskó István

Hűvös időben kellemetlen kilométereket mopedezni

Forrás: Petőfi Népe

Olvasónknak néhány éve vált szükségessé a városban való közlekedéshez egy segédeszköz. Mint az idős férfi elmondta, Nagykőrösön felírtak neki egy tb-támogatott négykerekű elektromos mopedet, ám arról egyáltalán nem tájékoztatták, hogy ezzel általában nem használhatja majd a tömegközlekedési eszközöket.

Nem véletlenül használtuk az „általában” kifejezést. Ahogy olvasónk elmondta: az autóbusz-vezetők időnként felvették a mopeddel, a legtöbb alkalommal viszont megtagadták tőle a felszállás le­hetőségét.

– Ez a helyzet súlyos gondot jelent a hozzám hasonlóan elektromos mozgássérült­mopeddel közlekedők számára, hiszen alaposan beszűkülnek a mozgási lehetőségeink. Én például az idősotthonból könnyedén bejuthatnék a városközpontba, hiszen a közelben van a buszmegálló, így viszont kénytelen vagyok végig mopeddel menni, nagy hideg vagy eső esetén pedig le is kell mondanom a kimozdulásról – magyarázta.

– Amikor megállapította a bizottság, hogy jár nekem egy gyógyászati segédeszköz, akkor ezt a típust választottam, mert a tb ezt száz százalékban finanszírozta (társadalombiztosítási támogatással csak egyféle gyógyászati segédeszköz rendelhető – a szerző). A buszokra felvihető elektromos kerekesszéket tudomásom szerint 750–800 ezer forintért lehet megvásárolni. De legalább szóltak volna egy mondattal, hogyha tömegközlekedést szeretnék igénybe venni, akkor a moped szóba sem jöhet – összegezte panaszát olvasónk, aki szerint a tb-nek illene fedeznie azt a különbözetet, amennyivel egy kerekesszék többe kerül a 400–450 ezer forintos mopednél.

Mint utánanéztünk, a mopedek buszokról való kitiltása pár éve gyakori téma volt a sajtóban. A mopedet több mozgáskorlátozott azért részesítette előnyben az elektromos kerekesszékkel szemben, mert jobban lehet vele menni homokos földúton vagy hóban. Így sokaknak jelentett nagy gondot, mikor a busztársaságok úgy döntöttek, hogy nem lehet velük felszállni a járatokra. Kétféle segédeszközre meg keveseknek van pénze.

Az ügyben megkerestük a helyi buszközlekedést irányító Kecskeméti Közlekedési Központ Kft. ügyvezetőjét, Hári Ernőt is. Ő hangsúlyozta, hogy mozgássérült utasaikat hátrányos helyzetük miatt kiemelt figyelemmel kezelik. Ugyanakkor megerősítette, hogy társaságuk üzletszabályzata értelmében az elektromos mopedek – típustól és modelltől függetlenül – a helyi buszokon nem szállíthatók, mert nem helyezhetők el biztonságosan a busz utasterében. Az elektromos kerekesszékek és a mopedek között azért kénytelenek különbséget tenni, mert a jelenlegi jogszabályi környezetük is eltérő.

Hűvös időben kellemetlen kilométereket mopedezni
Fotó: Petőfi Népe

Hári Ernő tájékoztatásában hivatkozott az egyik gyártó elektromos mopedjének használati utasítására. Eszerint nem használható ülő funkció betöltésére más gépjárműben – azaz a mozgássérült utasnak erről a fajta eszközről le kellene szállnia, és át kellene ülnie a busz egyik ülésébe elindulás előtt. Ehhez viszont neki segítségre van/lehet szüksége, tehát kísérő nélkül sajnos önállóan nem tud utazni. Ugyancsak használati utasítás hívja fel arra a figyelmet, hogy (rádióhullám-források által kibocsátott) mágneses interferencia hatására a moped féke kioldódhat, az eszköz önmagától mozoghat vagy a nem kívánt irányba elindulhat. A KeKo és közszolgáltatási partnere, az Inter Tan-Ker pedig közepes hatótávolságú fedélzeti adóvevőket használ, amely mágneses interferenciát okozhat a mopedeknél.

Hári Ernő úgy nyilatkozott, hogy ismeretei szerint néhány évvel ezelőtt készült célirányosan ebben a témában egy igazságügyi közlekedési műszaki szakértői vizsgálat. Ez pedig megállapította, hogy az autóbuszok bizonyos típusai esetében az elektromos mopedekkel az erre a célra kialakított rámpán ugyan fel lehet hajtani, de külső segítség nélkül, még többszöri manőverezéssel sem lehet úgy elhelyezni azt, hogy a moped a kerekesszékeseknek kijelölt helyre kerüljön, és így helyszűke miatt a mozgássérült nem is tud róla leszállni – rajta viszont nem utazhat.

Sok probléma merül fel a rögzítésnél

Hári Ernő azt is elmondta: bonyolítja a helyzetet, hogy a mopedeket – mivel önálló rögzítőfékkel nem rendelkeznek – minden irányú elmozdulás ellen rögzíteni kell. Áramtalanítás esetén a hajtáslánc fix marad, de ez csak az elgurulást akadályozza meg, az oldalirányú kibillenést például nem. Ráadásul nincs kialakítva rajtuk olyan rögzítési lehetőség, csatlakozás, fül, ahova esetleg hevedert lehetne befűzni, tehát ezeket a termékeket ebből a szempontból is módosítani, fejleszteni szükséges. További problémát okozhat, hogyha a buszöböl nincs kialakítva, akkor a mopedek nem tudnak sem felhajtani a buszra, sem le onnan, mert hasmagasságuk miatt maximálisan 10 százalékos emelkedésű rámpára mehetnek rá.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában