2020.05.09. 16:36
A betegek megértik a nehéz helyzetet
Sokan vannak, de fegyelmezettek a háziorvosi rendelőkbe érkező betegek, állapította meg a baon.hu által megkérdezett kalocsai szakember, dr. Hajdú Zoltán.
Hajdú Zoltán csak kevés beteget fogad, de a telefonos konzultációk száma nagyon megugrott
Forrás: Petőfi Népe
Az orvos tapasztalata az, hogy mindenki tudomásul veszi a korlátozott lehetőségeket, illetve a továbbra is érvényben lévő védekező intézkedéseket. Az orvosok minden rendelőben igyekeznek csökkenteni a páciensek közötti kontaktusok számát, és ez előre meghatározott szempontok alapján kötelező is, tudtuk meg.
– Most már megvalósulhat másfajta ellátás is, ami feltétlenül orvos-beteg találkozót igényel. Ennek előzetes feltétele, hogy telefonos egyeztetés történjen – húzta alá a héten életbe lépett gyakorlat kapcsán dr. Hajdú Zoltán. A kalocsai háziorvos hozzáfűzte: hetente 15 órányi rendelési időt tarthatnak, és ezt töltik fel külön időpontok megadásával. A fertőzésveszély minimalizálása miatt hozott további intézkedésük, hogy a váróból ideiglenesen elvitték az ülőhelyeket, így kisebb az esély a betegek feltorlódására. – Óránként (akárcsak a kórházi rendeléseken – a szerző) mi is legfeljebb négy személyt jegyezhetünk elő, ha az állapotuk indokolja. Meglepően jól reagálnak a betegeink, nagyon megértőek – szólt elismerően.
A május 4-e óta eltelt idő tapasztalataival kapcsolatban kifejtette: például a hétfői rendelések eleve „kissé kaotikusabbak”, hiszen ilyenkor több olyan dolgot is át kell beszélni a páciensekkel, amit a hétvégi kórházi ügyeletben nem tudtak megoldani. A forgalom az újraindulás napján kifejezetten nagy is volt: leginkább telefonos konzultációval közel 120 beteget látott el – ez egy forgalmasnak számító rendelés létszámának bő másfélszerese. Annak a néhány embernek, akit egy-egy napon személyesen is fogadnak, speciális szabályokat kell betartania. Maximum négy négyzetmétert „vehet például igénybe”, ezért szokták minden telefonos egyeztetésnél hangsúlyozni, milyen fontos a pontosság, vagyis az, hogy a negyedóránként adott időpontokhoz képest semmiképpen se túl hamar vagy túl későn érkezzenek. Ezzel egyrészt csökkenthető a betegek közötti találkozások száma, másrészt elkerülhető a rendelési időpontok csúszása, ami sok páciens érkezése során kritikus szempont.
– Mindenkit arra kérünk, hogy viseljen szájmaszkot, amikor bejön. Mindenkinek mérjük a hőmérsékletét és minden betegtalálkozáskor történik felület- és kézfertőtlenítés, tehát összefoglalva: ezekben a védőintézkedésekben nincs változás – szögezte le.