2020.03.23. 17:44
Jól vették az akadályt a kalocsai iskolák
Eltelt az első hét a digitális munkarend rajtja óta, így megkérdeztük a kalocsai iskolákat a tapasztalatokról: egy szakközépiskola, egy gimnázium és egy általános iskola vezetője is arról számolt be, hogy rendben zajlik a tananyag online kiosztása, illetve a beadandók feldolgozása. Az egyes intézmények más-más platformokat használnak az otthon tanulók oktatására, és arra is találtak megoldást, ha vannak olyan diákjaik, akik nem rendelkeznek alkalmas eszközökkel.
Fotó: Gábor János
Bajai SZC Kalocsai Dózsa György Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégium
– Egy nem minden pedagógus által használt, de ismert távoktató portált poroltunk le és teljes mértékben feltöltöttük az adatbázisát – mondta a Bajai SZC Kalocsai Dózsa György Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma tagintézmény-vezetője. Fekete Antal elárulta: az iskola már a hónap első felében, napokkal a miniszterelnök bejelentése előtt elkezdett felkészülni rá, hogy ezzel a módszerrel kell folytatniuk a tanévet. – A bejelentés utáni szombaton a Bajai Szakképzési Centrum vezetői értekezleten meghatározta azokat az elveket, amelyek alapján tájékoztatjuk a szülőket, hiszen azon felül, hogy a diákokat így tanítjuk tovább, fontos a pánik elkerülése. Kommunikációban is igyekeztünk nagyon gyorsan reagálni – jegyezte meg.
A vezető elmondása szerint négy éve építgetik az online közösséget a diákokkal és a szülőkkel, akiket már a bevezetés napján arról tájékoztattak a közösségi oldalukon, hogy készen állnak a digitális munkarend bevezetésére. A közismereti és szakmai elméleti tananyagot most már tantermen kívül, digitális oktatás formájában sajátíthatják el a tanulók, de született megoldás a szakmai gyakorlati oktatásra is: ezt – eszközöktől függően – projektfeladat előírásával kell teljesíteni. Fekete hangsúlyozta, hogy a kormányintézkedés nyilván érzékenyen érintette a tanév megszokott menetrendjét, hiszen a múlt héten kezdődtek volna a kilencedikes szakközépiskolás diákok szintvizsgái, amelyeket elhalasztottak, ugyanakkor ez nem érinti negatívan a tanulószerződések megkötését a jelenlegi helyzetben.
– A kollégák körében sem pánikot nem érzékeltem, sem sokkhatást. Kettő kollégát szeretnék kiemelni, akik nélkül a távoktató portál és az ott felépített adatbázis nem jöhetett volna létre: Baksa László informatikatanár, illetve Böndör Gábor rendszergazda. Ők éjt nappallá téve dolgoztak a rendszeren, ami elérhető a dozsakalocsa.hu-ról – magyarázta. Az intézményvezető-helyettes összegezte: a tanulóik 99 százaléka rendben átállt arra, hogy így folytassák a tanévet; voltak viszont, akik eszköz hiányában nem tudtak megjelenni az online térben, ezért nekik az iskola biztosított számítógépet. Kijelenthető, hogy most már minden diákjuk hozzáfér a Moodle eLearning rendszerbe feltöltött tananyagokhoz, summázta.
Kalocsai Szent István Gimnázium
– A kínálkozó lehetőségekből, amelyekről azt gondoltuk, hogy viszonylag egyszerűen meg tudjuk valósítani, végül a Google Classrom platformot választottuk, aminek a lényege, hogy minden tanulót fel tudunk regisztrálni a rendszerbe, akinek van gmail-es e-mail címe – vázolta Perity Lajos. A Kalocsai Szent István Gimnázium intézményvezetője megjegyezte: ezzel a megoldással – amit elég egyszerűen tud alkalmazni mind a tanár, mind pedig a diák – olyan virtuális osztálytermeket hoztak létre, amelyekben „mindenféle kommunikációs csatornát lehet alkalmazni”. A pedagógusok elég vegyes módszerekkel lépnek kapcsolatba a diákokkal: szövegeket osztanak meg, valamint hang- és videochat alkalmazásával is tanítanak.
A gimnázium tanárai két napot kaptak arra, hogy létrehozzák a csoportokat, felvéve minden egyes tanulójukat, akiknek 90 százaléka már rendelkezett gmail-fiókkal (a többieket megkérték, hogy regisztráljanak be egyet), így szerdára „felállt az a rendszer, amivel el lehetett kezdeni az oktatást”, számolt be Perity Lajos. Az igazgató hangsúlyozta: ragaszkodtak ahhoz, hogy jól szabályozható, egységes módszerekkel juttassák el a tananyagot a diákoknak, akik a napi 6-7 óra személyes jelenlét helyett most 3-4 órába sűrítve vesznek részt a 30 perces, online tanórákon. Ezek között 5-5 perc szünet van, és az iskolai nap 8-tól 12-ig, „extrém esetben” 13 óráig tart.
– A tapasztalatok nagyon-nagyon pozitívak, mind a tanulók, mind pedig a tanárok részéről. Azt az első pillanattól kezdve láttuk, hogy a tanulóink segítőkészek és partnerek a digitális oktatásra való átállásban – értékelte a munkát az első pár nap alapján az intézményvezető. Hozzáfűzte: az érettségire való felkészítésben már a célegyenesben volt az iskola, de ennek menetét megszakította a digitális munkarend: pont a múlt héten például néhány tárgyból próbaérettségit akartak íratni a végzősökkel. Lévén ennek gyakorlatát még nem tudták online megoldani, arra biztatják az érettségi előtt állókat, hogy a tesztfeladatokat otthoni körülmények között is végezzék el, majd küldjék el a tanároknak, javításra. Perity Lajos megjegyezte: ő a maga részéről „nagyon optimista”, és bízik benne, hogy az érettségit a hagyományos módon meg lehet majd rendezni.
Kalocsai Eperföldi Sportiskolai Általános Iskola
– Nagyon jól fogott össze a tantestület, a bejelentés utáni hétvégét minden pedagógus munkával töltötte, hogy előkészítse a tanulók számára az első hetet – idézte fel Vajda Henrietta, a Kalocsai Eperföldi Sportiskolai Általános Iskola intézményvezetője. – Abban maradtunk, hogy az Edubase felületét fogjuk használni. Ezen minden pedagógus létrehozta a saját osztályához a csoportot, és időrendi sorrendben mennek ki rajta a gyerekeknek a tananyagok – mondta, hangsúlyozva, hogy más iskolákhoz hasonlóan ők is használnak Facebook-csoportot a minél gyorsabb információátadásra, míg a feladatok adminisztrálását a Kréta rendszerében végzik.
Az intézmény a múlt hét első napjaiban felmérte, hogy hány tanulójuk rendelkezik megfelelő eszközzel a digitális munkarendhez. Ők vannak túlnyomó többségben és a visszajelzések alapján tudnak is önállóan dolgozni, illetve visszaküldeni minden nekik feladott beadandó munkát. Kiderült, hogy kb. 10-15 olyan gyerek van, akiknek nincs a rendszer használatához kellő táblagépe, vagy számítógépe, esetleg telefonja, ezért nekik minden hétfőn, írásban adják át a heti tanulnivalót, valamint ezzel egy időben kérik vissza tőlük a beadandókat. A vezető hozzáfűzte: kaptak olyan visszajelzést a szülőktől, hogy túl sok anyagot töltenek fel, ezért ezen a jövőben „megpróbálnak csökkenteni”, ígérte.
koronavírus (Bács-Kiskun megye)
- Mutatjuk a friss, kecskeméti szennyvízadatokat
- Mutatjuk a friss, kecskeméti szennyvízadatokat
- Mutatjuk a friss, kecskeméti szennyvízadatokat
- Ennyien születtek és haltak meg Bács-Kiskunban az elmúlt években
- Mutatjuk a friss, kecskeméti szennyvízadatokat