Kecskemét

2020.01.17. 10:47

Elbonthatják és kicsit odébb építhetik meg a buszpályaudvart

Újabb fejezetéhez érkezett a kecskeméti intermodális csomópont régóta húzódó ügye. A Noszlopy Gáspár parki buszpályaudvart a tervek szerint elbontják és a vasútállomás épületéhez közelebb építik újra. A tervezést a budapesti székhelyű UNITEF'83 Zrt. és a kecskeméti VIKÖTI Mérnök Iroda Kft. nyerte el.

Hraskó István

Fotó: Hraskó István

Az intermodális pályaudvar eredeti tervei szerint egy lépcsőzetesen emelkedő tér vezetett volna fel a vasúti pályaudvarhoz, alatta közel száz gépkocsit befogadó parkoló kapott volna helyet, a sínek felett pedig oszlopokon nyugvó, keskeny kiszolgálóépület ívelt volna át hídként a túloldalra, a hunyadivárosi Baross utcába. Az volt az elképzelés, hogy a csomópont lesz a helyi és helyközi buszközlekedés központja is, miközben a Széchenyi térről teljes egészében kikerülnek a buszok, azaz itt megállóhely se lesz.

Aztán 2016 márciusában jött a fordulat: kiderült, hogy bár több száz millió forintból elkészültek a tervek, végül nem épül meg a látványterveken sokszor bemutatott épület, mert a kivitelezéshez még külön kellett volna pályáznia a városnak. Akkor rákérdeztünk az önkormányzatnál, lesz-e intermodális csomópont, vagy sem? A válaszból kiderült, hogy a fentebb leírt formában nem, helyette egy kisebb volumenű, de az intermodális feltételeket kimerítő csomópontot alakítanak ki.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tavaly nyáron új közbeszerzést írt ki a tervezésre. Ennek eredményét a NIF csütörtökön közölte az uniós közbeszerzési közlönyben. Egy ajánlat érkezett be, mégpedig a budapesti székhelyű UNITEF'83 Zrt. és a kecskeméti VIKÖTI Mérnök Iroda Kft. alkotta konzorciumtól. A tervezési díj nettó 489 millió forint.

Azt a kiírás során továbbra is tényként kezelték, hogy a Széchenyi téri buszállomás megszűnik. A nyerteseknek egyrészt a Noszlopy Gáspár parki helyi és helyközi buszpályaudvar elbontását és a vasútállomás épületéhez közelebbi kialakítását kell megtervezniük. Emellett egy új kiegészítő utasforgalmi épület is létesül. A buszpályaudvari részen építenek egy 200 négyzetméteres utasvárót és több, kisebb méretű „üvegdoboz” fedett-zárt várakozót. 21 helyközi és 16 helyi járat parkolását fűrészfogasan elhelyezkedő megállóhellyel biztosítanák, és egy kisebb sofőrpihenő helyiséget is felhúznának.

Fotó: Hraskó István

A körúthoz közelebb új, 200 férőhelyes új P+R parkoló lesz, ennek megtervezése is a nyertes ajánlattevők feladata, akárcsak az idevezető úté a Nagykőrösi út tengelyében, és egy 200 bicikli tárolására alkalmas parkolóé is.

A projekt része a vasúti sínek fölött húzódó, 150 méter hosszú, 7 méter széles kerékpáros és gyalogos felüljáró a Hunyadiváros felé. Az előírás szerint ezt akadálymentes rámpával, térvilágítással és kamerarendszerrel szükséges megtervezni, optimális elhelyezése érdekében a jelenlegi postaépület bontásra ítéltetett.

A pályázati kiírás kiterjedt a vasútállomásra is, ennél a cél egy “új, többfunkciós közlekedési felvételi épületet” kialakítása. Felújítanák a külső homlokzatát, tetőhéjazatát, gépészeti és villamossági rendszerét, kicserélnék nyílászáróit, a belső részeken elbontanák az utólagos hozzáépítéseket, ahol kell, új átjárókat nyitnának. 180 négyzetméteren a posta, másik 150–200 négyzetméteren a buszközlekedéshez kapcsolódó helyiségek kaphatnak helyet. Követelmény még, hogy az utastájékoztatás fejlesztése érdekélben az intermodális csomópont teljes területén, minden szintjén audio és vizuális tájékoztató rendszert kell megtervezni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában