Kecskemét

2019.12.30. 20:00

Károly herceg előtt vezényelt, így lemaradt a vizsgájáról

A 2019-es Megyei Prima Díj magyar zeneművészeti kategória győztese Durányik László, a Kodály iskola karnagya lett. A neves szakemberrel az életéről és a zenei iránti elhivatottságáról beszélgettünk.

Sebestyén Hajnalka

A megyei Prima díj átvételét követően Durányik Lászlót házi ünnepségen a Kodály iskolában is köszöntötték, ahol a diákok közösen énekeltek

Forrás: Petőfi Népe

Fotó: BUS CSABA

– Mit jelent az ön számára a megyei Prima díj elnyerése?

– Azon nem lepődtem meg, hogy a jelöltek közé választottak. Úgy érzem, eddigi munkásságom alapján ezt kiérdemeltem, de azt, hogy a kategóriát meg is nyertem, az óriási megtiszteltetés.

– Ez további motivációt jelent a munkája során?

– Nem, hiszen ennél többet már nem tudok dolgozni. Eddig is a maximumot adtam. Ugyanakkor lelki kötelezettségnek érzem, hogy minden évben újabb gyerekekkel szerettessem meg a Kodály-műveket. Minden gyerek más lélek. Boldog vagyok, hogy látom felnőni őket. Sokszor nehéz a kamaszokkal, hiszen saját életüket élik. A technika világából azonban a zene ki tudja őket zökkenteni. Ha olyanná tudom tenni a kórust, hogy akarjon próbára jönni a gyerek, akkor nemcsak azt éli meg, hogy jól énekel, hanem azt is, hogy egy közösség tagja.

– Mikor jelent meg az életében a zene szeretete?

– Budapesten születtem, de kiskoromban, az 1970-es években Salgótarjánba költöztünk, mivel a szüleim kohómérnökök voltak, és az ottani Vasöntödébe hívták őket dolgozni, melynek később igazgatója is volt édesanyám. Így Salgótarjánban egy angol tagozatos általános iskolába jártam. Az iskolától 50 méterre volt a zeneiskola, ahova beírattak a szüleim. Először dobon és klasszikus gitáron tanultam játszani, és persze szolfézsórákra is jártam, majd jött a zongora.

– Abban az időben nagy szónak számíthatott angol tagozatra járni.

– Valóban, bőven benne voltunk a szocializmusban, mindenkinek oroszt kellett tanulni. Szerencsésnek érzem magam, hogy angolul tanulhattam. Később középiskolában is folytathattam, 1986-ban a hírhedt Rigó utcán tettem sikeres nyelvvizsgát.

– Már az elején elkötelezte magát a zene iránt?

– Harmadikos kisdiákként kezdtem el zenélni, műkedvelőként. Az évek alatt vált komollyá az érdeklődésem. Sokszor viccesen megjegyzem, akár lehettem volna kohómérnök is szüleim nyomdokain haladva.

Durányik László reggeltől estig dolgozik, bent van az iskolában
Fotó: Petőfi Népe

– Érettséginél már biztosan tudta, hogy a zenei pályát kell választania?

– Még nem, gimnáziumban csak hobbizenésznek tartottam magam, volt egy saját beatzenekarom, mindig is nagy Beatles-rajongó voltam. Az osztályfőnököm jóvoltából már felfigyeltem a szegedi Kardos Pál tisztán éneklő kórusára. A fiúkkal megalakítottuk az iskolai vegyes kart, melyben négy éven át énekeltem. A kórusszeretetemet ezek is erősítették.

– Mikor érezte, hogy a zenei pályája az ön jövője?

– Tanári pályára készültem, a matematika szak biztos volt, ehhez végül az ének-zenét választottam a nyíregyházi főiskolán. Egyre mélyebbre kerültem a zenei életbe. Már másodéves hallgatóként négy kórusban énekeltem. Mivel mindig is egy aktív ember voltam, az ének tanszéken is kis kamarakórust szerveztem.

– A főiskolán szerzett tapasztalatok közül mit emelne ki?

– Két nagy impulzus ért. Egyrészt a városi vegyes karban kellett énekelnünk. Számos rangos fellépésünk, külföldi versenyünk volt. Ekkor kerültem bele a magas szintű kóruséneklésbe. A másik nagy impulzus, hogy Szabó Dénes, a helyi tekintélyes karnagy, aki azóta Kossuth-díjat is kapott, felfigyelt rám, és megkért, hogy a nyíregyházi ének-zene tagozatos iskolában vezessem a Cantemus fiúkórust. A munka lelkesedéssel és erővel töltött el. Már a fiúkórus előtt el kezdtem vezetni a helyi evangélikus kórust is. Olyan sikeresek lettünk, hogy egy idő után az evangélikus püspök személyesen mondott köszönetet.

– Hogy került Kecskemétre?

– Nyíregyházáról az utam először Budapestre vezetett, ahol a Zeneakadémián folytattam tanulmányaimat zenei menedzser szakon. Utána jelentkeztem a zenetudomány szakra is. Ekkor azonban jött egy új kormányrendelet, hogy többdiplomásként megszűnik az ösztöndíj, így munkát kellett vállalnom. Először Budapesten tanítottam, majd jött a kecskeméti felkérés Dobozi Eszter részéről.

– Hogy talált önre Dobozi Eszter?

– 1995-ben a Kodály-szemináriumon ismerkedtünk meg, ahol karvezetőkurzuson vettem részt. Egy hónap múlva jött a felkérés óraadó tanári posztra. Elvállaltam, 8. osztályban énekórát, szakközépiskolában zeneirodalmat tanítottam, valamint énekkart ­vezettem, miközben még feljártam Budapestre az egyetemre.

– Mikor költözött végleg Kecskemétre?

– 1996. szeptember elsejétől teljes állást kaptam, így a városba költöztem, de visszajártam Budapestre az egyetemre. Ebben az évben történt velem egy vicces dolog, amit akkor nem egészen így láttam. Az egyetemen évet kellett ismételnem, mert nem jelentem meg a német szóbeli vizsgán. Az történt ugyanis, hogy Kecskemétre látogatott el Károly herceg, és nekem kellett vezényelnem a Miraculum kórust. Hirtelen jött az egész, még nem volt mobiltelefon, így az én üzenetem az egyetem felé, hogy vis major helyzet van, nem jutott el időben, így nem írták alá a félévemet.

– Említette a Miraculum kórust. Ez volt az első kórusa Kecskeméten?

– Igen, 1996-ra állt össze egésszé a felső évfolyamosokból. Amikor végeztek, igény mutatkozott, hogy folytassák, így alakult meg 26 fővel 1998-ban az Aurin leánykar. Itt már egyértelmű volt számomra, hogy a követendő példa a Szabó Dénes által kialakított modell lesz.

A megyei Prima díj átvételét követően Durányik Lászlót házi ünnepségen a Kodály iskolában is köszöntötték, ahol a diákok közösen énekeltek
Fotó: Petőfi Népe

– Az érettségi után sem engedte el a fiatalok kezét. Újabb kórusokat alapított. Mekkora a népszerűségük?

– Nagy, a lányok szívesen énekelnek az Aurin Nőikarban. A fiúk is igényelték, így már van vegyes karunk is. Ezek az énekkarok is bizonyítják, hogy az éneklés nem a célja, hanem a hozadéka a kórusversenyeknek. Azért járnak a fiatalok énekelni a kórusba, mert szeretnek énekelni.

– A Miraculum és az Aurin kórus tagjai nagyon komolyan veszik a versenyzést. Ma az internet és a mobiltelefonok világában hogyan tudja tartani bennük a lelkesedést?

– Nagyon motiváltak, számukra sokat jelentenek a külföldi fellépések. Mindig sokkal jobban szerepelnek külföldön, mint például egy hazai megmérettetésen. Itthon is jól teljesítenek, de kint a maximumot adják. Sajnálom, hogy azt a kecskeméti közönség sosem hallja. Legutóbb Litvániában az Aurin ­kórus olyan csodálatosan énekelt, hogy a közönség három percen át felállva tapsolt ­nekik.

– Nagyon komoly szakmai munkát végez. Marad magára ideje?

– Kevés szabadidőm van, én reggeltől estig dolgozom, bent vagyok az iskolában. Most sincs időm karácsonyi ajándékokat nézegetni a boltokban. Sok elhivatott kollegámhoz hasonlóan nekem sincs fix munkaidőm, ha munka van, elvégzem. Mindezt én könnyen megtehetem, mivel nincs családom. Ennek ellenére boldog vagyok, azt ­csinálom, amit igazán szeretek­.

–Hogy érzi, teljesen beilleszkedett Kecskeméten?

– Nem könnyű annak, aki nem tősgyökeres kecskeméti. Ki kell harcolni, hogy elfogadják. Bízom benne, nekem sikerült.

Tehetségét nagypapájától örökölte

Durányik László zenei tehetsége anyai nagypapájától öröklődött. – Erdélyben kiváló polihisztor volt, építészmérnök, kiválóan hegedült, festett, öt nyelven beszélt. A hét unoka, köztük én is, valamely tudását örökölte, és továbbvitte. Én a zenét, testvérem pszichológus lesz, de van az unokatestvéreim között közgazdász, festőművész, hat nyelven beszélő szakember – mondta el a karnagy.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában