2019.02.18. 20:00
A boldogság csak pillanatnyi érzés, de így még értékesebb
A tavalyi Karlovy Vary-i filmfesztiválon díjat nyert magyar játékfilmmel, a Virágvölggyel kezdődött meg a napokban a Hírös Agóra Tavaszi Filmklub sorozata Kecskeméten. A közönség találkozhatott a rendezővel, Csuja Lászlóval is.
Csuja László, a Karlovy Vary-i filmfesztiválon díjnyertes Virágvölgy rendezője
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Hraskó István
Az állandóan unatkozó, flegma, időnként megmagyarázhatatlanul viselkedő Bianka hirtelen felindulásból ellop egy csecsemőt. Elsőre jó ötletnek tűnt elvinni dühösen kiabáló anyjától, de gyorsan jönnek a problémák: hova menjen vele, egyáltalán el tudja-e látni?
Expasijai szóba sem állnak vele, végül a véletlen folytán találkozik az értelmi sérült Lacival, akiről éppen aznap állapította meg a gyámhivatal, hogy képtelen az önálló döntéshozatalra. A munkásszállón élő jószívű srác nem kérdez semmit, csak segít a lánynak, elköt egy lakókocsit, és kezdetét veszi bolyongásuk. Ez a vázlatos sztorija a Virágvölgynek, amelyet a Csuja Lászlóval beszélgető dr. Varga Zoltán filmesztéta szerint hosszú évek múlva is „a legmarkánsabb játékfilmes debütálások között fognak jegyezni” (ez volt ugyanis Csuja legelső játékfilmje).
A tavaly a Karlovy Vary-i filmfesztiválon az egyik kategóriában díjnyertes Virágvölgy különlegessége, hogy szinte kizárólag amatőr szereplőkkel forgatták. A női főszerepben Berényi Bianka meghökkentő-nyomasztó fotókat posztoló Instagram-sztár, az extrém és kevert stílusú EU Cannibal zenei projekt frontembere látható, a férfi főhőst pedig Réti László alakítja, aki civilben konyhai kisegítő, emellett parasportoló, a 2011-es speciális olimpiai játékokon arany-, ezüst- és bronzérmet nyert görkorcsolyában.
– Nem önmagukat játsszák, de önmagukat adják. Nem az ő sorsuk motívumait dolgoztuk fel, de saját személyes életükben is küzdenek olyan problémákkal, konfliktusokkal, ami a filmben is megjelenik – mondta Biankáról és Laciról a rendező, hozzátéve: a két főszereplő személyisége nagyon inspirálta őt és forgatókönyvíró-társát, Nagy V. Gergőt, a történetet is többször átírták miattuk. Mint elárulta: a tanulási nehézségekkel küzdő Réti László hihetetlenül eltökélt, „nagyon penge” volt a forgatáson, pedig az nem kis tortúra volt, hiszen másfél hónapon át heti hat napot, napi tizenkét órát kellett koncentráltan dolgozni. Kezdeti zárkózottsága miatt Csuja László sokat beszélgetett, játszott vele, hogy feloldódjon. A rendező szerint Biankán is változtatott a filmkészítés, a másokhoz való alkalmazkodás, szerinte ez jó időre belső tartást ad neki.
A film alapötlete 2012-ben jutott eszébe Csuja Lászlónak, miközben egy párizsi filmes workshop előadásán unatkozott. Igaz, akkor még arra gondolt, hogy a babát egy férfi lopja el. Az értelmi sérültek korlátai, a velük kapcsolatos sztereotípiák is régóta foglalkoztatták, el is ment egy speciális rehabilitációs otthonba, ahol a gondozottak családot alapíthatnak. Ezek a képek, gondolatok aztán szépen összeálltak, bár a szereplők és a szűkös költségvetés még alakítottak a forgatókönyvön (62 millió forintot kaptak a filmalaptól, ez nagyjából a negyede egy átlagos játékfilm büdzséjének – bár Csuja úgy fogalmazott, ez bizonyos értelemben levette a vállukról a terhet, nem kellett túlzott elvárásokkal megküzdeniük).
Kockázat
A rendező azt is elmondta a közönségnek, hogy vállalták a kockázatot, és tudatosan nem akartak megfelelni a bűnügyi filmek kliséinek, elvárásainak. Nem akart olyan jeleneteket, hogy a rendőrök vagy a gengszterek üldözik a babával menekülő fiatalokat, vagy hogy bilincs kattan a csuklójukon, mert ez elterelte volna a figyelmet arról, amit a film lényegének szánt: Bianka és Laci törékeny viszonyáról, az intimitás kialakulásának a lehetőségéről. Valamint a pillanatnyi és így még értékesebb boldogságról, miközben már az elejétől világos, hogy esélyük sincs hármasban egy boldog életre – mégis szurkolunk nekik.