2019.01.19. 11:30
Leo a hangszerek gyűjtése után muzeális bringákra nyergelt át
A kecskeméti hangszergyűjteményéről közismertté váló Leskowsky Albert a zeneszerszámok gyűjtése mellett egy másik szenvedélynek is hódol: több mint tíz éve gyűjt és készít barátaival dizájner kerékpárokat. Kollekciója immár közel száz darabot számlál, melyben megtalálható többek között egykerekű, velocipéd, chopper és oldalkocsis kerékpár, sőt egy mosógépdobokon guruló járgány is.
Leskowsky Albert dizájner kerékpár kollekciója immár közel száz darabot számlál
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Gulyás Sándor
Hangszergyűjteményével tett szert országos hírnévre Leskowsky Albert, mely negyven évvel ezelőtt a kecskeméti Katona József Emlékház egyik szobájában nyitotta meg kapuit. A ma már a Hírös Város Turisztikai Központban megtekinthető zeneszerszám-kollekció immár több mint 1800 darabot számlál, ám a gyűjtemény vezetését az alapító 2010-ben átadta a hangszerkészítő családból származó Szilágyi Áronnak. Mivel azonban a gyűjtői tevékenység sokkal inkább szenvedély, mintsem egyszerű munka, ezért általában egy gyűjtő számára a nyugdíjas évek sem telnek tétlenül.
Talán kevésbé közismert bizonyíték erre, hogy Leskowsky Albert, becenevén Leo, körülbelül tíz évvel ezelőtt új kollekció összeállításába fogott dizájner kerékpárokból. Elmondta: orvosi utasításra kezdett két keréken közlekedni.
– Egyáltalán nem volt tudatos döntés részemről, hogy nekifogok bringákat gyűjteni. Volt egy műtétem, és az orvosom utána azt javasolta nekem, hogy ne vezessek. Meghagyja ugyan a jogosítványomat, ha ragaszkodom hozzá, de véleménye szerint jobb és biztonságosabb volna, ha kerékpárral járnék. Azóta naponta 5–10 kilométert kerékpározom, és az egészségi állapotom egyre jobb – fejtette ki. Az orvos tanácsára rögvest kutatni is kezdett otthonában, hátha akad egy alkalmas drótszamár.
– Elő is került egy nagyon régi, eléggé viseltes Csepel. El is kezdtem vele közlekedni. Több cimborám, mikor meglátta sokat látott kerékpáromat, megkérdezte, hogy nem kell-e egy jobb bicikli. Volt közöttük, aki adott is egyet – mondta, majd nevetve hozzátette: a régi Csepel állapota nem csupán barátait, hanem idegeneket is képes volt jótékonyságra ösztönözni.
– Éppen egy építkezés mellett gurultam el. Állványon dolgoztak a munkások, és az egyik lekiabált, hogy: „helló, öreg, figyelj már! Nem kell egy bicikli? Pont olyan öreg, mint amilyenen ülsz. Gyere vissza holnap érte”. Betartotta az ígéretét, másnap ott várt a régi járgány – emlékezett vissza.
Az öreg Csepelek után a rokonságnál előkerültek régi pedálok, vázak, melyeket Leo elkezdett összeszerelni.
– Körülbelül öt darab kerékpárom volt, mikor egy fordulat történt. Felhívott az egyik cimborám, aki kerékpárokkal foglalkozik, hogy nem kell-e egy velocipéd. Először azt hittem, csak viccel. Harminc évvel ezelőtt már megtanultam velocipéddel közlekedni, mely fantasztikus és igen ritka élmény. Természetesen rögtön igent mondtam – mesélte, majd hozzátette: a velocipéd megszerzése után kezdte tudatosan gyűjteni a kerékpárokat. Kollekciója immár közel száz darabot számlál, melyek között antik, modern és egészen egyedi biciklik is akadnak. A gyűjtemény egy részét ajándékba kapta, másik felét pedig jó barátaival a saját kezükkel szerelték össze.
A kollekcióban található a cirkuszokból közismert, egykerekű, valamint bicikli, tricikli, tandem, három-, sőt négyüléses családi kerékpár is. Továbbá oldalkocsis és chopper bicikli, két- és háromkerekű velocipéd. Az egyik legkülönlegesebb darabja pedig egy képzőművész, Majoros Gyula által készített művészi kerékpár, mely mosógépdobokon gurul.
Leskowsky Albert elmondta: a gyűjtemény egyik legfőbb célja az újrahasznosítás.
– A kerékpárok közül sokat egyszerűen kidobtak a tulajdonosaik. Rendbe hoztuk, átépítettük, újrahasznosítottuk a rozsdás, elfelejtett járgányokat. A nagyon régieket pedig megpróbáljuk restaurálni a régi tervrajzok alapján – fejtette ki, majd hozzátette: a kollekció másik fő célja, hogy a környékbeli dizájnerkerékpár-kiállításokon, melyeknek Leo immár elmaradhatatlan résztvevője, a látogatók kipróbálhassák a nem mindennapi járgányokat.
– Az antik kerékpárok általában vitrinekben vagy múzeumokban állnak, ahol a látogatók meg sem érinthetik azokat, hiszen nagyon értékesek. A régi tervrajzok alapján összeszerelt járgányokat azonban nemcsak nézni lehet, hanem a dizájnerkerékpár-kiállítások alkalmával ki is próbálhatják azokat az érdeklődők. Például egy favelocipédet, melyhez hasonlót akár Katona József is kaphatott volna ballagására. Fantasztikus, életre szóló élmény szerintem – mondta.
Otthont keres a kerékpárgyűjteménynek, hogy mások is láthassák
Leskowsky Albert dizájner kerékpárgyűjteményét jelenleg egy régi raktárban tárolja, mely – elmondása alapján – szerelésre kiváló, ám látogatók fogadására a balesetveszély miatt teljesen alkalmatlan. Leo nagy vágya, hogy a kollekció méltó otthonba kerülhessen, és a Leskowsky Hangszergyűjteményhez hasonlóan egy élménymúzeumként szolgálhasson a kerékpárok iránt érdeklődők számára, ahol a kiállított tárgyak érintése és kipróbálása nemhogy tilos, hanem egyenesen kötelező. – Egy állandó kiállítóhely nagy álmom, dolgozunk is keményen rajta. Nem könnyű megfelelő helyszínt találni, ahol elég hely biztosított nemcsak a kerékpárok elhelyezésére, hanem kipróbálására is. Kecskemét szecessziós főtere, véleményem szerint, kiváló harmonikus környezetet és hangulatot biztosítana például a velocipédek számára, ezért jó lenne valahol a közelében. Ráadásul, szerintem, nagyon nagy turisztikai vonzerővel is bírna a kollekció – fejtette ki.