2018.06.27. 11:30
A duplájára nőhet a vasúti teherforgalom Kecskeméten
Nem fogják egybenyitni a Belső és Külső Szegedi utat Kecskeméten, de a MÁV tervezi az itt lévő, régóta lezárt gyalogoshíd felújítását, átépítését, a Magyar Közút pedig a Halasi úti felüljáró mindkét oldalát alkalmassá teszi a kerékpáros közlekedésre is.
A MÁV nem állhat városunk fejlődésének útjában – így zárta a legutóbbi közgyűlésre készült interpellációját Király József MSZP-s önkormányzati képviselő. Előtte pedig kifejtett több olyan, régóta húzódó, a vasúttársasággal kapcsolatos problémát, melyekkel időről időre megkeresik, és kérte a polgármestert, hogy kezdeményezzen mielőbb munkamegbeszélést a MÁV vezetőivel, ahol megoldást keresnek a gondokra.
Szemereyné Pataki Klaudia válaszában többek között leírta: a MÁV Zrt. és az önkormányzat között folyamatos az együttműködés, a Király József által felvetett kérdésekben is rendre egyeztetnek, és több témában érdemi eredményt is elértek. A vasúttársaság a kecskeméti feladatokra összekötőt is kijelölt, aki a MÁV Zrt. különböző kompetenciákkal és döntési jogosultságokkal rendelkező egységeinek munkáját hangolja össze, és így segíti a párbeszédet. A polgármester hozzátette: a MÁV Zrt. hatalmas apparátusa és szervezete miatt a hatékonyság talán alacsonyabb, mint a Kecskeméten megszokott dinamika, de a felmerült problémákat a cég is szeretné a lehető legjobban, „a vasútbiztonságot nem veszélyeztető, az önkormányzat és a vasút érdekeit egyaránt szolgáló módon, a lakosság és az utazóközönség megelégedésére rendezni”.
Az út összenyitása, gyalogoshíd üzembe helyezése
A Király József képviselő által felvetett problémák közül az egyik a Külső és a Belső Szegedi út összenyitása, jelenleg ugyanis a vasút felőli oldalán mindkettő véget ér. Az MSZP-s képviselő arra is emlékeztetett, hogy 2014-ben több mint húsz, közelben lévő vállalkozás kérte, hogy munkájuk megkönnyítése érdekében szüntessék meg a lezárást, erre akkor ígéret is elhangzott.
Szemereyné Pataki Klaudia válaszából kiderült: ennek most nincs reális lehetősége. Stratégia készült ugyanis a helyi kötöttpályás közlekedés fejlesztéséről, és ebben fontos szerepet szánnak a Kecskemét–Lajosmizse–Budapest vasútvonalnak, nemcsak az utas-, hanem az áruszállítás terén is. Ezen a vonalon van a két út közé ékelődő Kecskemét-Alsó vasútállomás is, annak vágányhálózatát, vasútbiztonsági berendezéseit pedig nem észszerű elbontani, áthelyezni egy esetleges – egyébként is aránytalanul nagy költséget jelentő – szintbeni keresztezés miatt. Arról nem beszélve, hogy a déli iparterület fejlődése miatt a közeljövőben a duplájára nőhet Kecskeméten a vasúti hálózat teherforgalma, a gyárak kiszolgálásához pedig vélhetően nem lesz elég a nagyállomás vágányhálózata, a Kecskemét-Alsó állomásra is ki fog terjedni a tehervonatok rendezése, esetlegesen indítása, fogadása.
Közúton tehát nem lehet majd átmenni a síneken, viszont a polgármester szerint a meglévő, de lezárt gyalogoshíd felújításának, átépítésének van realitása. A felüljáró helyreállítására a MÁV 2022-ig kapott határidőt a közlekedési hatóságtól, legkorábban 2020-ban kívánnak nekikezdeni. Az önkormányzat kérte, hogy a híd a jövőben a kerékpárosok vasúti pálya fölötti átkelésére is alkalmas legyen, erre több terv is készül.
Halasi úti felüljáró alatti és feletti közlekedés
Király József azt is felhozta, hogy a Rendőrfaluban élőknek régi vágyuk, hogy a Halasi úti felüljáró alatt át tudjanak menni gyalog vagy kerékpárral a síneken, ez ügyben tavaly szeptemberben 483 összegyűjtött aláírást nyújtottak be az önkormányzathoz, változás azóta sem történt. Vélhetően nem is fog, mert Szemereyné Pataki Klaudia válaszában az áll, a MÁV megvizsgálta a kérést, de vasútbiztonsági, hatósági előírások miatt nem teljesíthető. Jó hír viszont, hogy a Halasi úti felüljáró halaszthatatlan felújításakor figyelemmel lesznek arra, hogy a kerékpárosok, babakocsit toló szülők, kerekesszékesek is akadálymentesen tudjanak közlekedni.
Nem lesz többé kacsaúsztató az aluljáró?
A képviselői interpellációra adott válaszban az is olvasható, hogy a Bem utcai körforgalom megépítésével párhuzamosan végre megnyugtatóan rendeződhet a Szolnoki úti aluljáró csapadékvíz-elvezetése, a szivattyúk üzemeltetésének kérdése, és így talán megváltozhat az a helyzet, hogy egy kiadósabb eső után rögtön le kell zárni az aluljárót. Az építkezéssel párhuzamosan ugyanis egyértelműen rendezik a levezető rámpa és az azt övező támfal tulajdoni viszonyait. A végleges szerződést a körforgalom befejeztével kötik meg, erről tárgyal majd a közgyűlés is.
Szemereyné Pataki Klaudia arra is kitért, hogy a MÁV-val való egyeztetés eredményeként javulhat a főpályaudvar körüli parkolás is, a cég a volt KTE-pálya és a pályafenntartási igazgatóság között parkolót épít, amelyet a közforgalom előtt is megnyitnak.