2022.03.17. 19:56
Szakmai fórumot is tartottak a kiskőrösi borversenyen
A múlt heti kiskőrösi Kadarka borversenyen több borász és egy borszakíró vonult külön, hogy eszmét cseréljenek a bortermelés és -értékesítés gondjairól.
Harminc százalékkal csökkent a hazai borfogyasztás húsz év alatt. Fotó: Barta Zsolt
A bírálat ideje alatt Tarján Balázs címzetes egyetemi tanár, borszakíró vezetésével szakmai fórumot és társadalmi borbírálatot is tartottak az István Borház kistermében.
Elhangzott, hogy alacsonyak a szőlőfelvásárlási árak, és ehhez alkalmazkodnak a kiskereskedelmi láncok beszállítói árai is. Ezeket azonban nehéz emelni, mivel a kereskedők monopolhelyzetben vannak, és nem engednek a termelők nyomásának. Ráadásul a dél-amerikai borok is lefelé húzzák az árakat. Hihetetlennek tűnik, de ugyanannyiért vagy inkább olcsóbban értékesíthető a távoli kontinens termékei, amelyek ár-érték arányban komoly konkurenciát jelentenek.
Arról is szó esett, miszerint jelentősen csökkent a bor fogyasztása idehaza. Míg 2001-ben 33,8 liter volt az egy főre jutó borfogyasztás, addig 2020-ban 20,7 liter. Tarján Tamás borszakíró szerint az a gond, hogy a hazai középrétegeket elveszíthette a borpiac. Sajátos megfogalmazása alapján az alkoholisták és a sznobok tartják el a borpiacot. Azaz rengetegen vásárolják a PET-palackos olcsó borokat, illetve sokan hajlandóak megfizetni azoknak a pincészeteknek a termékeit, amelyek nagynevűek. Így a brand alapján a boraik is igen magas áron értékesülnek.
Arról is szó esett, miszerint a mai Z generáció, az 1995–2010 között született fiatalok megismertetése a borkultúrával nem megfelelő. Nem biztos, hogy a felgyorsult élettempójuk és a sokkal lassabb napi létet feltételező borfogyasztási kultúra összeegyeztethető.
Szó esett arról is, hogy a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa ugyan elkészíttetett egy piaci felmérést a fogyasztói szokásokról, ugyanakkor a csökkenő borkeresletet még nem sikerült megállítani és megfordítani.