2022.09.14. 18:15
Nyolcadikos biológia-tankönyv borzolja a kedélyeket Szerbiában
Óriási a felháborodás a nyolcadikos biológiakönyv miatt Szerbiában. Az új program alapján készített tankönyvben arról olvashatnak a gyerekek, hogy bármilyen neműnek születik is valaki, később eldöntheti, férfinek vagy inkább nőnek érzi-e magát. A tananyag azt mondja, a születéskor megállapított nem nem feltétlenül tükrözi mindenkinél a valós állapotot, mindannyian eldönthetjük, minek érezzük magunkat.
Borítóképünk illusztráció
Forrás: Shutterstock
Az iskolapadokban érzékenyítik a gyerekeket
Egyes szülők és tanárok is felháborodtak a Klett kiadó által kibocsájtott nyolcadikosoknak kiadott biológia tankönyv miatt. A 14-15 éveseknek szóló tananyag szerint ugyanis a gyerekek azt tanulják, hogy vannak férfi és női nemek, valamint interszexuális személyek is. A lecke második részében, amely a nemi identitást magyarázza, az szerepel, hogy vannak férfi és női személyek, transzneműek és nemileg semlegesek.
A serdülőkor az az időszak, amikor időt kell adnod magadnak, és teljesen rendben van, ha össze vagy zavarodva, ha még nem találod magad. Beletelhet még néhány évbe, amíg sikerül tisztázni magadban, mit is akarsz valójában és mit érzel. Ezért érdemes beszélni valakivel, aki idősebb és tapasztaltabb… A pszichológus jó választás
– áll a könyvben.
A szerzők végül azt a következtetést vonják le, hogy a biológiai nem, nem feltétlenül egyezik meg azzal, hogy minek érezzük magunkat a testünkben, s jogunk van meghatározni, hogy férfiak vagy nők akarunk lenni. Egyszerűen fogalmazva azt sugallja a könyv, ha fiúnak vagy lánynak születtél, az nem feltétlenül jelenti azt, hogy annak is kell maradnod.
„Idővel mindannyiunkban kialakul a férfi vagy női nemhez tartozás érzése, vagyis a nemi identitás, és nem feltétlenül egyezik meg minden emberben a biológiai nem, és az a nem, amelynek érzi magát valaki” – olvasható a tiniknek szóló könyvben.
A tanárok egy része inkább kihagyja ezt a tananyagot
Több tanár és szülő is úgy véli Szerbiában, hogy a tananyagban félremagyaráznak egy érzékeny témát a gyerekeknek. Egy magát megnevezni nem kívánó biológiatanár például azt mondta, mindenkinek a maga módján kell küzdenie az ilyen rájuk kényszerített tananyag ellen.
Nem fogom átadni ezt a leckét. Kihagyom. Ez az én módszerem a harcra. Mindenki a maga módján álljon ellen, és ne várja állandóan, hogy valaki más tegyen valamit
– nyilatkozta a pedagógus.
A lecke megosztja a szerb közvéleményt is. Az ügyvédek szerint a tankönyvben használt fogalmak ellentétesek a törvényekkel és az alkotmánnyal is. A szerbiai jogszabályok szerint egyébként a férfiak és nők nemét születésükkor határozzák meg, s utána az alapján anyakönyvezik.
A könyv nem nyerte el a Szerb Ortodox Egyháznak a tetszését sem, ők azt követelik, hogy vonják vissza azt.
A szerb oktatási miniszter is reagált a tankönyv körüli vitákra. Branko Ruzic felkérte az Országos Oktatási Tanácsot, hogy vizsgálja felül, és adjon szakvéleményt az általános iskola nyolcadik osztályára vonatkozó biológia tanítása és tanulási programja kapcsán.