2023.02.16. 06:00
Megmutatjuk az első igazi robottaxit: közúton jár, sofőr nélkül
A Zoox robottaxija a világon először szállít embereket és közlekedik teljesen önvezető módon közúton.
Forrás: Zoox
Néhány napja jelentették be, hogy az Amazon önvezető autókat gyártó cége, a Zoox megkapta a kaliforniai Motor Vehicles (DMV) engedélyét, és alkalmazottakkal a fedélzetén közlekedhet Kalifornia közútjain. Ez az első alkalom, hogy kézi vezérlés, például kormánykerekek és pedálok nélküli automata vezetésű autó fut közutakon, ami „mérföldkő az önvezető autókat gyártó autóipar számára”.
A robottaxi jól veszi a kanyarokat, érti az összetett közúti helyzeteket és remekül elboldogul a közlekedési lámpák, kerékpárosok, gyalogosok, más járművek között.
Eléri az 56 kilométer/órás sebességet, ami városi közlekedésben bőven elegendő.
A 2014-ben alapított Zoox cég önvezető robottaxikat fejlesztett, s 2020 júniusában vásárolta meg az Amazon. Még az évben mutatták be először a robottaxi külsejét, 2021 októberében pedig autonóm vezetési vizsgát tettek vele Seattle közútjain.
Február 11-én, szombaton kapott engedélyt, hogy vezető nélkül az utcára menjen és embereket szállítson. Az alábbi videóban látható, hogyan közlekedik Seattle-ben.
Mint látható, teljesen lekerekített formát kapott az elektromos autó. Nincs benne semmi, amivel ember vezethetné, hiányzik például a kormánykerék vagy a pedál, nincsenek vezető- és anyósülések: a legfeljebb négy utas ülései egymással szemben helyezkednek el.
Az autonóm vezetés érzékelőit a kocsi karosszériájának szélső szegleteihez szerelték, az autó mindent időben érzékel. Mint a fenti videón is látható, a Zoox többször is végzett teszteket különböző nehezített helyszíneken és időjárási körülmények között, és felkészült a közúti közlekedésre.
Fákkal szegélyezett úton halad, de mindent jól „lát”.
Megáll a piros lámpánál.
Jobbra kanyarodva időben észleli, hogy gyalogos megy át a zebrán, lassít, ahogy kell.
Más cégek is kapaszkodnak, hogy megalkossák saját önvezető taxijukat. A GM vezető nélküli Cruise taxit készít, amelyben a Zooxhoz hasonlóan nem lesz kézi vezérlés. A Google anyavállalata, az Alphabet tavaly szintén engedélyt kapott robottaxi-szolgáltatása, a Waymo kaliforniai bevezetésére.
A Zoox engedélye a tesztidőszakban nem vonatkozik minden útra, csak azokon az útvonalakon szabad közlekednie, amelyek két, egymástól körülbelül 1,6 kilométerre lévő irodaház között húzódnak. A tesztelő utasok is egyelőre kizárólag a Zoox alkalmazottai közül kerülhetnek ki.
Digitália
- Akkor most utáljuk a karácsonyi videót?
- „Kérlek, halj meg!” – mi is megkérdeztük, miért adott ilyen tanácsot a chatbot egy egyetemistának
- Hogyan műt ez a robot csupán videókból tanulva úgy, mint az emberi orvosok?
- Ki hinné? Az első tömeges virtuális találkozót 1916-ban tartották
- Black Friday: még egy esetleges csalódás sem veszi el a magyarok vásárlási kedvét