2022.09.23. 16:14
Így lehet igénybe venni az arcképes azonosítást a közigazgatásban
Mind többen regisztrálnak a tavaly bevezetett, személyes megjelenés nélkül is igénybe vehető arcképes azonosítás szolgáltatásra.
Forrás: Shutterstock
A videótechnológiára épülő szolgáltatás nagy segítséget jelent a mozgásukban korlátozott vagy külföldön tartózkodó magyar állampolgárok számára.
Az arcképes azonosítás teljeskörű ügyintézést tesz lehetővé számítógépről, tabletről vagy okostelefonról, ügyintézői közreműködés és személyes regisztráció nélkül. A magyarorszag.hu központi e-ügyintézési portálon elérhető azonosítási lehetőség segítségével
a hét minden napján, 24 órában igénybe vehetők az azonosításhoz kötött e-közigazgatási szolgáltatások.
Így működik
A regisztráció videóhíváson keresztül történik, így a szolgáltatás használatához egy webböngészőre, egy kamerára és egy mikrofonra van szükség. Regisztrálni a magyarorszag.hu főoldalán, a Központi Azonosítási Ügynök felületén a „Bejelentkezés” gombra kattintva lehet, ahol videókapcsolaton keresztül először egy ügyintézővel lépünk kapcsolatba.
A bejelentkezés során a biztonságos arckép-azonosító szoftverek az érvényes, személyazonosság igazolására alkalmas okmányról készült képet összevetik a közigazgatási nyilvántartásban szereplő adatokkal és az ügyfél videókommunikáció során rögzített arcképével, majd arcképegyezés esetén véglegesítik a regisztrációt.
A videótechnológiára épülő, biztonságos azonosítási mód teljesen egyenértékű a Központi Azonosítási Ügynök felületén található ügyfélkapus, telefonos, elektronikus személyi igazolvánnyal történő, valamint Ügyfélkapu+ azonosítási szolgáltatásokkal.
A magyarorszag.hu portálon elérhető elektronikus közigazgatási szolgáltatások mellett további 50 – a Központi Azonosítási Ügynökhöz csatlakozott – különböző intézmény portálján is lehetőség van akár videótechnológián keresztüli azonosításra.
A videóhívások 2021. február-augusztusi időszakhoz képest 110 százalékkal növekedtek, a 2021. februári indulás óta összesen mintegy 100 ezer videóhívást kezeltek a NISZ által működtetett 1818 Közigazgatási Ügyfélvonal munkatársai.
Az ügyfelek leggyakrabban vezetői engedély meghosszabbítására és a videóhíváson keresztüli Ügyfélkapu-ügyintézésre használják az arcképes azonosítást.