2019.11.28. 13:09
Vádat emeltek az ukrán kapitány ellen
A májusi dunai hajóbaleset ügyében a szállodahajó kapitánya ellen vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésének vétsége és segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt emeltek vádat.
Budapest, 2019. július 31. A május 29-ei dunai balesetet okozó Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát kísérik a letartóztatásáról döntõ bírósági tárgyalásra a Budai Központi Kerületi Bíróság Nyomozási Bírói Csoport Fõ utcai épületének folyosóján 2019. július 31-én. Segítségnyújtás elmulasztása miatt is gyanúsítottként hallgatták ki, és július 29-én õrizetbe is vették a hajóskapitányt. MTI/Mónus Márton
Forrás: MTI
Fotó: Mónus Márton
A vádemelést a Fővárosi Főügyészség csütörtökön közölte.
Május 29-én a Viking Sigyn szállodahajó Budapesten, a Margit híd közelében nekiütközött a Hableány sétahajónak, amely elsüllyedt. A sétahajón 35-en voltak, 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet.
Hét turistát sikerült kimenteni, 27 áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai utast a mai napig keresnek a hatóságok.
Az ügyészségi közleményben felidézték:
a 64 éves ukrán kapitány a szállodahajóval a Duna bal partján található V. kerületi Akadémia nevű hajóállomásról indult el északnak, a Margit híd irányába.
A hajót zuhogó esőben, éjszakai látási viszonyok között, a Duna két partján üzemelő közvilágítás mellett, sűrű vízi forgalomban vezette, de
szabad szemmel több mint egy kilométer távolságra el lehetett látni.
A Dunán ekkor azonos irányban haladt a Hableány nevű, kisebb személyhajó, amelyen utasként harminchárom dél-koreai állampolgár tartózkodott.
A kisebb hajó a Parlament előtt balról megelőzte a szállodahajót, majd előtte haladt és így elsőbbségi helyzetbe került a Margit híd alatti áthajózásnál.
A nagy hajót vezető vádlott ennek ellenére gyorsítani kezdett. Ekkor körülbelül öt percig szabad szemmel és a hajó radarberendezésének képernyőjén, valamint a helymeghatározó adatokat megjelenítő kijelzőn is egyértelműen látható volt a Hableány hajó helyzete, iránya és sebessége – közölte az ügyészség.
Hozzátették:
az is észlelhető volt a vádlott számára, hogy ha változatlan sebességgel és irányban vezeti a hajóját, akkor a két hajó összeütközik.
A kapitány azonban nem figyelt kellőképpen, percekig nem a hajó vezetésére koncentrált, így mindezt nem észlelte, nem tartotta meg a biztonságos távolságot, továbbá nem adta le az előzéshez szükséges rádió- és hangjelzést.
A vádlott magatartása miatt a Margit híd alatt a szállodahajó nekiütközött a Hableány hátsó részének, beforgatta maga elé, rövid ideig maga előtt tolta, majd lenyomta a víz alá.
A Hableány körülbelül 30 másodperc alatt teljesen víz alá került, elsüllyedt, a rajta tartózkodó harmincöt ember a vízbe került – írták.
Kitértek arra:
az ukrán férfi 1975 óta hajózik a Duna egész szakaszán, és 1989 óta van hajóskapitányi képesítése.
2000 óta egy svájci székhelyű hajózási társaság alkalmazásában áll mint hajóskapitány; érvényes rádió- és radarkezelői képesítése is van.
A baleset következtében harmincöten közvetlen életveszélybe kerültek, de a vádlott nem tett eleget az adott helyzetben tőle elvárható segítségnyújtási kötelezettségének, pedig a megfelelő képzéseken és gyakorlatokon részt vett, áprilisban és májusban több mentési gyakorlatot le is vezetett.
Az ügyészség emlékeztetett arra, hogy a nyomozást a Budapesti Rendőr-főkapitányság folytatta le. A nyomozás ügyirata tizennégy kötetben több mint tízezer oldal.
A vád szerinti bűncselekmények miatt – a halmazati szabályokra figyelemmel – kettőtől tizenegy évig tartó szabadságvesztés szabható ki.
A Budapesti VI. és VII. Kerületi Ügyészség azt indítványozta, hogy a bíróság ítélje 9 év börtönre az ukrán kapitányt, és 9 évre tiltsa el a vízi járművezetéstől, ha az előkészítő ülésen beismeri bűnösségét és lemond a tárgyaláshoz való jogáról – áll a közleményben.
Borítókép: a május 29-ei dunai balesetet okozó Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát kísérik a letartóztatásáról döntő bírósági tárgyalásra a Budai Központi Kerületi Bíróság Nyomozási Bírói Csoport Fő utcai épületének folyosóján 2019. július 31-én