Közélet

2016.04.27. 15:20

Csönd a túlfutott Gripen ügyében

Címkék#Kecskemét

Lassan egy éve, hogy az egyik kétüléses magyar Gripen egy csehországi katonai repülőtéren túlfutott a kifutópályán, és összetört, a pilóták katapultáltak. A vizsgálatok eredményeiről máig nem tudni részleteket.

Hraskó István

Mint emlékezetes, tavaly május 19-én az egyik kétüléses Gripen vadászgép a Prágától keletre fekvő Čáslav katonai repülőtéren tartott gyakorlat során túlfutott a kifutópályán, és súlyos károkat szenvedve egy szántóföldön állt meg. A pilóták – Ugrik Csaba dandártábornok és Gróf Gergely őrnagy – katapultáltak.

A baleset körülményeinek, okainak feltárására a magyar, a cseh és a svéd hatóságok közösen és önállóan is indítottak vizsgálatot. Hende Csaba volt honvédelmi miniszter tavaly júniusban azt mondta, hogy a túlfutás okának vizsgálata előreláthatóan októberre fejeződik be. Aztán csönd, majd februárban arról szóltak a hírek, hogy még abban a hónapban várhatóak az eredmények – viszont azóta sem lehetett ezügyben semmit hallani. Ezért még április 11-én írtunk a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs osztályának, a vizsgálat mit állapított meg, miért és hogyan történhetett a baleset, kit terhel érte felelősség. „Kérdéseit megkaptuk. A válaszadásig szíves türelmét kérjük” – ennyit írtak vissza, azóta se többet.

Érkezik majd új gép

A kormány döntése szerint legfeljebb 9,5 milliárd forintért pótolják a Csehországban tönkrement gépet, de nem egy újat vesznek. Simicskó István honvédelmi miniszter egy MSZP-s országgyűlési képviselőnek februárban adott írásos válaszában röviden annyit közölt, hogy a svédekkel a tárgyalásokat eredményesen lezárták, az új vadászgépet előreláthatóan hét hónapon belül leszállítják.

Így továbbra is csak hírmorzsák vannak a Gripen csehországi balesetének lehetséges okairól. Simicskó István honvédelmi miniszter novemberben az Országgyűlési honvédelmi bizottságának ülésén kifejtette: a légügyi hatóság rögzítette, hogy a kétüléses gépen a fékrendszert maximálisan üzemeltették. A hvg.hu szerint az ülésen az is elhangzott, hogy a gép vezetőjének megvolt a szükséges jogosítványa, jártassága megfelelt az elvárásoknak, de a repülési ideje az esetet megelőző fél évben rendkívül alacsony volt, mert egy római tanfolyamon volt, majd orvosi vizsgálatokon vett részt. Ezután kezdte volna meg ismét repülési óráinak gyűjtését.

Az Index tavaly júniusban arról írt, hogy információik szerint a Magyar Honvédség vizsgálata arra jutott: a magyar Gripen csehországi balesetét egyértelműen a pilóta hibája okozta. Úgy értesültek, a leszállási manővernél a gép parancsnoka, Ugrik Csaba dandártábornok egyszerre nyomta a féket és a gázt, ezért nem sikerült idejében megállnia. A landolást követően kikapcsolt az elektronika, ezért a pilótának manuálisan kellett volna visszavennie a gázt, ám ez nem történt meg. Az Index azt is közölte, hogy a Magyar Honvédség vizsgálatának legfőbb megállapítása az volt, hogy a gépen nem találtak olyan technikai hibát, amely a balesetet okozhatta volna.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!