2005.07.20. 00:00
Hoppon maradt utasok
Száznál is több BKV-busz vesztegel naponta műszaki hiba miatt a budapesti utakon. A külvárosi lakosok ilyenkor akár fél órát is várhatnak a következő buszra. Több ezer utasnak megy fel ilyenkor a vérnyomása.
[caption id="" align="alignleft" width="302"] Mindennapos tumultus a Deák téren. A kimaradó buszok miatt, nem ritka hogy néhol több százan várakoznak a megállókban.
[/caption]Fekete báránynak érezhetik magukat a BKV szemében a külső kerületekben élő lakosok. A buszok, villamosok a Nagykörúton kívül egyre ritkábban járnak. Errefelé közlekednek a rossz állapotú járművek, amelyek életkorukból adódóan gyakrabban hibásodnak meg, mint az újak. Állapotukra jellemző, hogy naponta 4-500 alkalommal állnak félre a buszok műszaki hiba miatt. A troliknál és villamosoknál átlagosan ötven a meghibásodások száma. Ezeket az adatokat a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület a BKV diszpécsereinek jelentéseire hivatkozva állította össze lapunknak. A BKV forgalmi igazgatója, Antal Mihály szerint csak 120-130 meghibásodás keletkezik egy nap. Ezek mintegy fele pedig nem érinti az utasokat, mert a végállomáson kijavítják.
Bármi is az igazság, egy biztos: az utasoknak ilyenkor kétszer annyit kell várniuk a megállóban. Soroksár, Pestszentimre, Csepel, Rákosszentmihály lakói ahhoz már hozzászokhattak, hogy tizenöt-húsz perc is eltelik, mire jön a busz. Azt azonban már ők sem tolerálják, ha fél vagy háromnegyed órát kell egy helyben toporogniuk. A BKV sokszor a járatokhoz szükséges járműállományt is nehezen tudja kiadni. Épp ezért, ha elromlik valamelyik jármű, pótlóbuszt csak nagy baj esetén küldenek. Ha tudnak. Így maradnak ki a járatok. Mindez a 4-es, 6-os villamos vagy a 7-es busz vonalán szinte fel sem tűnik, hiszen ezek a járművek percenként járnak. Ahol azonban tizenöt-húsz perc a követési idő, ott harminc-negyven percet kell várakozni. Mintha csak egy Budapesttől távoli kis faluban lennénk a helyi menetrend szerinti Volán-busz megállójában.
A BKV végállomásain ilyenkor sokszor azt látják az utasok, hogy a busz bent áll vezetőstől, mégsem indul. A BKV nem indítja előbb, hiába maradt ki az előző járat. Pedig átmenetileg felrúghatnák a menetrendet, hogy csökkentsék a megnövekedett várakozási időt. Antal Mihály forgalmi igazgató azt mondja, örök dilemma, hogy mit tegyen ilyenkor a BKV. Kézenfekvő lenne, hogy előbb indítsák el a végállomásról a bent álló buszt. Ez szedné fel a műszaki hiba miatt a megállóban maradt utasokat. Ám ha előbb elengedik a következő buszt, az már nem tudja tartani az előre meghirdetett menetrendet. Márpedig a külvárosokban, ahol ritkábban jön a busz, legtöbben a menetrend szerint szervezik az utazásukat. Ennek megbontásával sokkal több utasnak okozna mindennapi bosszúságot a BKV – állítja Antal Mihály.
Nyolc perc helyett félórás menetidő a metrópótlón
Van, hogy a belvárosi utasok is szívják a fogukat. Aligha nevezhető sikertörténetnek a Batthyány téri állomáspótló busz indulása. Ezzel a járattal a Moszkva térről lehetne elérni a Batthyány téri metróállomást a metrófelújítás ideje alatt. Elvileg nyolc perc alatt, de az első héten volt, hogy harminc percre nyúlt a menetidő. Ezalatt gyalog is bőven odaér az ember. A késlekedés oka a Széna tér környékén állandósult dugó volt.
Vajta Zoltán Nyolc perc helyett félórás menetidő a metrópótlón Van, hogy a belvárosi utasok is szívják a fogukat. Aligha nevezhető sikertörténetnek a Batthyány téri állomáspótló busz indulása. Ezzel a járattal a Moszkva térről lehetne elérni a Batthyány téri metróállomást a metrófelújítás ideje alatt. Elvileg nyolc perc alatt, de az első héten volt, hogy harminc percre nyúlt a menetidő. Ezalatt gyalog is bőven odaér az ember. A késlekedés oka a Széna tér környékén állandósult dugó volt. Mindennapos tumultus a Deák téren. A kimaradó buszok miatt, nem ritka hogy néhol több százan várakoznak a megállókban. -->