2021.10.22. 06:55
Klasszikus angol vígjátékban debütál Járai Máté Kecskeméten
Szerednyey Béla rendezésében pénteken debütál Kecskeméten Járai Máté színművész az 1x3 néha 4 című klasszikus angol vígjátékban. A darab főszereplője nagyon boldog, hogy ebben a műfajban mutatkozhat be a kecskeméti közönség előtt. Mennyire vagyunk nyitottak az angol humorra? Mi a jó vígjáték titka? Hogyan lesz egy szerep egyszerre kihívás és élmény? Az előadás kulisszatitkairól Szerednyey Béla rendezővel és Járai Máté színművésszel beszélgettünk.
Fotó: BUS CSABA
– Mi a titka ezeknek a klasszikus vígjátékoknak? – kérdeztük a darab rendezőjét.
– Az angol vígjátékok helyzetkomikumokra épülnek, ahol a cél a nézők folyamatos ingeren tartása, vagyis hogy szinte végig nevessenek. ’85ben kezdtünk el ismerkedni ezzel a műfajjal, amit a Páratlan páros című előadás hozott be az országba. Lassan harminchat éve, hogy Cseke Péterrel együtt játsszuk ezt a darabot, amelynek a mai napig töretlen a sikere. Az angol bohózatok általában úgy kerülnek piacra, hogy a rendezői példánnyal majdnem egyenértékűek a bennük szereplő zárójelbe tett instrukciók, nem nagyon bíznak a véletlenre semmit, a legaprólékosabb részletekig kidolgozzák a jeleneteket. Itt még improvizálni is tilos, annyira ki vannak sakkozva a szövegek és a ritmus. Kiemelten fontos például, hogy úgy legyen beállítva a színpad, ahogy az író elképzelte, mert különben nem jól jönnek ki a poénok, az időzítések, a találkozások. Ha nevet a néző, akkor jó egy vígjáték, ha nem, akkor aznap este dráma lett belőle.
– Úgy tűnik ez egy nehéz terep...
– Sokan hiszik, hogy a vígjáték szabad műfaj, de ez tévedés, általában sokkal kötöttebb, mint bármi más. Egy Hamlet monológban megengedhető, hogy a színész egyik nap 10, másnap 20 másodperces szünetet tartson. Itt minden egyes előadáson pontosan ugyanazt kell hozni, mert akár egy másodpercnyi tévesztés, késés is elég lehet ahhoz, hogy boruljon a szépen egymásra épülő helyzetsor, elmaradjon vagy leüljön egy poén. A vígjáték a pontos színészi játék igazi mércéje.
– Nyitott a magyar közönség az angol humorra?
– Abszolút. Tegyük hozzá, hogy ez a darab nem az a tipikus, blőd angol humor, mint amit a köztudatban annak hívunk (Spamalot, Monthy Phyton). Hatalmas virtuozitást követel meg a főszereplőtől az általa játszott négy karakter közötti folyamatos váltás, és ezt a közönség is érzékelni fogja. Ez egy igazi fregoli szerep Járai Máté számára, amelyben megcsillogtathatja tudását a kecskeméti nézők előtt. Akik tehát szeretnek kikapcsolódni és jókat nevetni, azok nem fognak csalódni a darabban.
– Az idei évadban két előadásban is találkozhatunk Járai Máté színművésszel, de vajon mennyire sikerült már megismerkednie a várossal és a társulattal?
– Színésznél sosem lehet tudni, hogy dicsekszik vagy panaszkodik, amikor azt mondja, hogy nagyon el van havazva – fogalmaz Járai Máté. – Jelenleg reggeli műsort vezetek az egyik kereskedelmi csatornán, emellett pedig beindult a színház, így elég sokat ingázom. Többször előfordult már, hogy Kecskeméten aludtam, hiszen az esti próbánkat egy reggeli követte, ez idő alatt pedig igyekeztem feltérképezni a várost és a társulatot is. Már kedvenc helyeim is vannak! Az egyik egy étterem, ami épp a színházzal szemközt található, a másik pedig egy nagyon édes kis cukrászda, illetve van egy grillező, ahová az asszisztensünk vitt el engem. Kezdem itthon érezni magam a városban, most is sétálva jöttem a próbára. A nagy rohanásban az embernek ritkán van lehetősége igazán gyökeret verni, de decemberig biztos, hogy sokat leszek Kecskeméten.
– Hogyan kérték fel az 1x3 néha 4 főszerepére?
– Szente Vajkkal régóta ismerjük egymást, szinte együtt kezdtük a pályát, hiszen amikor ő a Nemzetiben volt akadémista, én külsősként szerepeltem egy-két darabban. Aztán hosszabb idő eltelt úgy, hogy nem találkoztunk, de amikor már befutott rendező lett, én vendégszerepeltem az általa színpadra vitt Hello, Dolly!-ban, a Szolnoki Szigligeti Színházban. Tavaly pedig Cseke Péterrel meghívtak a Csoportterápia című darab megfilmesítésében Sziszi szerepére, amit több mint százötvenszer játszottam Győrben. Ez egy igazi szerelemmunka volt, és felért egy nyaralással, hiszen egy csodás szállodában forgattunk a pandémia közepén. Közben több kecskeméti kollégával megismerkedtem és Cseke Péter, illetve Szente Vajk meghívtak a társulathoz.
– Mennyire testhezálló ez a főszerep?
– A 1x3 néha 4 egy fergeteges, bravúros vígjáték Ray Cooney tollából, aki többek között olyan klasszikus vígjátékokat jegyez, mint a Páratlan páros, ami Kecskeméten is hatalmas sikerrel ment, illetve a Madách Színházban is ezer fölött jár már az előadások száma. A felkérés különlegessége, hogy én gyerek voltam még, amikor a Páratlan párosban Cseke Péter és Szerednyey Béla először játszottak közösen főszerepet, és most az a csodás helyzet állt elő, hogy az igazgatóm Cseke Péter, a rendezőm Szerednyey Béla. Ők ketten ennek a műfajnak a nagymesterei. Az 1x3 néha 4 egy modernkori tévedések vígjátéka, ahol folyamatos keveredések, félreértések teremtik meg a helyzetkomikumok és a poénok özönét. Számomra az a színészi bravúr benne, hogy négy különböző karaktert formálok meg. Ez egyrészt egy erőnléti kihívás, a takarásban szinte egy Forma 1-es stáb működik, akik öltöztetnek és segítenek, hogy másodperceken belül egy teljesen más személy képében jelenhessek meg a színpad egészen más pontján. Ugyanakkor színészileg is izgalmas ezeknek a szereplőknek a megformálása, hiszen előfordul, hogy szerepen belül is kiadják magukat egymásnak a karaktereim. Az elmúlt 16 aktív évemben rengeteg vígjátékot csináltam, mint színész ezeken szocializálódtam, és persze sportnak sem utolsó. Nagyon boldog vagyok, hogy egy ilyen darabban ismerhet meg a kecskeméti közönség, mert ha lehet ilyen mondani, ez a típusú előadás az én igazi terepem, és azt gondolom, hogy másfél év pandémiás bezártság és letargia után, nekünk színészeknek külön kötelességünk megnevettetni az embereket. Ha egy társulat, azt az egyet tudja garantálni, hogy most két és fél órára biztosan nem kell a nehézségeinkre gondolni, az már nem kevés vállalás.
1x3 néha 4 premier a Kelemen László Kamaraszínházban
Szereposztás / alkotók
Billy Hickory Wood – Járai Máté
Charlie – Fazakas Géza
Jugg – Ferencz Bálint
Winnie – Jankovics Anna
Cynthia- Horváth Alexandra
Jonathan Hardcastle – Varga Zoltán
Amy Hardcastle – Danyi Judit
Piper – Hegedűs Zoltán
Clifton – Koller Krisztián
Rendező – Szerednyey Béla
Díszlettervező – Rákay Tamás
Jelmeztervező – Kovács Yvette Alida
Koreográfus – Frigyesi Tünde
Súgó – Ba Éva
ügyelő – Domján Sándor
Rendezőasszisztens – Frigyesi Tünde