2024.08.07. 06:50
Okoseszközök szünidőben: hasznos tippeket adunk a képernyőidő csökkentésére
Sok szülő számára jelent igazi kihívást, hogy miként kössék le csemetéjük szabadidejét a nyári szünidőben. Valódi problémát jelent, hogy eltervezett programok mellé vagy helyett egyre többször kerülnek elő az okoseszközök szünidőben. Hal Melinda klinikai szakpszichológus szerint a nyár a közös élményekről, kihívásokról kellene szóljon, és semmiképp sem a túlzott képernyőhasználatról.
Hal Melinda első körben arra hívta fel a figyelmet, hogy a nyári szabadság alatt a szülőknek tudatosítaniuk kell magukban, ne az legyen a természetes, hogy a gyerekek a képernyő elé lerogynak, mert ez biztosan nem lesz egy hatékony és esélyük sem lesz később korlátozni az okoseszközök szünidőben történő használatát.
Tervezzük meg a nyarat, legyenek okoseszközöktől mentes időszakok
– A szülőknél is látjuk azokat a problémákat, hogy nem tudnak mit kezdeni a gyerkőccel, nem tudják hogyan lehetne jól eltölteni az időt. Erre vonatkozóan mindig azt tanácsolom, hogy tervezzük meg ugyanúgy a nyarat, ahogyan év közben szoktunk tervezni – mondta a szakember.
Lehet beiktatni nyári tábort, de olyan okoseszközöktől mentes, közös élményeket is, amiben a család együtt lehet. Nagyon sok szabadtéri tevékenységet javasolnak a szakemberek, akkor is, ha esik az eső, fúj a szél, mert ez mentálisan kifejezetten jó hatással van a gyermekekre. A közösséget is erősíti, de a fiatalok kitartását is. Igazából az a legnagyobb probléma a fiatalok körében, hogy nem igazán kitartóak. Nagyon sok kudarc éri őket év közben és nem szeretnénk, hogy a nyár is erről szóljon, de mégis jó lenne a határokat feszegetni – hangsúlyozta Hal Melinda.
Ha nincs felügyelet, hamarabb vonulnak a digitális térbe
– Sajnos, azt látjuk, hogy egyre több az a szülő, aki egy serdülőkorú gyereket egyedül hagy otthon, és csak a munka után ér rá vele foglalkozni. Tehát nincs felügyelet, ilyenkor a fiataloknál megszaporodik a digitális tér használata, akár videójátékok területén, akár a közösségi oldalakon. Ez jelent most a szakembereknek egy óriási kihívást.
A szülői minta alapvető fontosságú: csökkenteni kell a képernyőidőt
Fontos a közös időtöltés. Ha úgy gondoljuk, hogy a gyereknek sportolni kellene, akkor a szülők példamutatással vehetik rá.
– Érdemes együtt sportolni, ha van erre lehetőség. Igaz ebben látunk a legkevesebb példát sajnos. Ha biciklivel követné a szülő a kajakozó gyerekét például, már az is egy jó dolog lehet és együttes tevékenység, ez nagyon sokat jelent a későbbiekre vonatkozóan is. A példamutatásról szólva mindig azt mondjuk, hogy a fiatalok belebújnak a telefonjukba és ki se akarnak jönni belőle, igazi digitális bennszülöttek, de valójában a szülők is. Jönnek mindig kifogások a szülőktől, hogy ők csak dolgoznak, a főnökkel beszélnek, meg ilyesmi. Azt gondolom, hogy ezek csak kifogások. A gyerek is mondhatná, hogy ezek csak kibúvók. Ő is lemarad a chatről vagy bármiről, tehát nekünk, szülőknek is vissza kell vennünk a képernyőidőt, és inkább helyettesíteni építő jellegű és személyes kapcsolatokkal – hangsúlyozta a pszichológus.
A nagyszülőkkel töltött idő is csökkentheti a képernyőhasználatot
A továbbiakban kiemelte: a nyári szünetben a nagyszülők szerepe is felértékelődik. A velük való időtöltés akár egy generációs olló visszaszorítására is jó lenne. Próbáljuk meg kitágítani a családi köröket, nem vagyunk egyedül, nem kell, hogy izolálódjunk és az okoseszközök képernyője mögé bújjunk. Ilyenkor van idő elmenni a távol élő rokonokhoz és pár napot ott eltölteni, belekóstolni egy más életbe. A fiataloknak látniuk kell más élethelyzeteket is, adaptálódhatnak az új szituációkban. Nem tesz rosszat egy fiatalnak, ha teljesen más közegben tölt el egy kis időt, de akár több hetet, és megpróbálja feltalálni magát, akár egyedül, ha a szülők nem tudnak ott lenni. Ez az identitásába be fog épülni.
– A nyár legfőképpen a kihívásokról kell szóljon. Érdemes olyan tevékenységeket beiktatni, amiket év közben nem tudunk, vagy nincs rá időnk. Próbáljuk meg feszegetni a határainkat, ezzel elérhetjük, hogy a már kialakult digitális függőség a gyermekek, illetve fiatalok, de a felnőttek esetében is csökkenjen. Az új közös élmények csökkentik a képernyőhasználat időtartamát – fogalmazott Hal Melinda.