2023.08.16. 06:50
Folytatódik a Kecskemétet is érintő teherforgalmi vasútvonal, a V0 előkészítése
A V0 teherforgalmi vasútvonalon a tervek szerint kétvágányú, 22,5 tonna tengelyterhelésű, villamosított, és 100-120 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya épül majd, részben új nyomvonalon, a Szolnok–Kecskemét–Székesfehérvár–Győr nyomvonalsávon.
Illusztráció
Fotó: Pozsgai Ákos
A V0 teherforgalmi vasútvonal előkészítési munkálatainak következő lépése a nyomvonalsávot érintő élővilág előzetes felmérése, a környezeti hatástanulmány készítése, valamint az új vasúti nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzése. Ezekre vonatkozóan indított új uniós közbeszerzési eljárást a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület, amelynek koordinációjával készítik elő az Országos Vasúti Árufuvarozási Koncepciót, és annak alapján a V0 teherforgalmi vasútvonal fejlesztését – írta közleményében a HUNGRAIL.
Az egyesület közleménye szerint a gazdasági fejlődéshez elengedhetetlen a környezetkímélő áruszállítás, melyben a vasútnak – mint a legfenntarthatóbb közlekedési módnak – ismételten egyre jelentősebb szerepe van. Mind a hazai, mind a nemzetközi célkitűzések között szerepel a személy- és áruforgalom közútról vasútra terelése, lehetőség szerint minél nagyobb mértékben. A vasúti elérhetőség a nemzetközi léptékben hálózattal rendelkező vállalatok telephely választásában is szerepet játszik.
A HUNGRAIL közleménye szerint a magyar vasúthálózaton Budapest, mint fő vasúti csomópont jelentős szűk keresztmetszetet képez mind a nemzetközi, mind a hazai személy- és áruforgalom szempontjából.
A hosszú távú fejlődés elérése érdekében született döntés az augusztus 20-ig véleményezhető Országos Vasúti Árufuvarozási Koncepció megalkotásáról, amely megalapozza egy Budapestet délről elkerülő vasútvonal kijelölését.
A V0 tervezett vasútvonal versenyképes vasúti teherszállítási kapcsolatot teremtene a túlzsúfolt budapesti és agglomerációs vasúthálózat elkerülésével, és meg fog felelni a TEN-T hálózatra előírt paramétereknek, ezáltal megvalósul az áruszállítás szempontjából is a teljes átjárhatóság. A jelenlegi 35 százalékos tranzit forgalom részaránya már a V0 I. ütemének megépülése után is várhatóan 52 százalékos részarányt tud elérni.
A szervezet közleményében hangsúlyozza: a V0 megvalósításához szükséges előkészítési munkálatok folyamatban vannak. A vizsgálandó Szolnok–Kecskemét–Székesfehérvár–Győr nyomvonalsávra vonatkozó részletes elemzések jelenleg is még zajlanak, a megvalósíthatósági tanulmány pedig hamarosan elkészül az Építési és Közlekedési Minisztérium felügyelete mellett.
A közleményben kiemelik, hogy a beruházás kiemelten kezeli a lakott területek és természeti értékek védelmét. A HUNGRAIL a nyomvonalsáv részben Natura 2000 területet is érintő élővilágának felmérésére, környezeti hatástanulmány készítésére és a környezetvédelmi engedélyek megszerzésére új közbeszerzési eljárást indított. Az ajánlatok benyújtásának jelenlegi határideje augusztus 14 volt. A sikeres közbeszerzési eljárás és a szerződés hatálybalépése esetén, tervezetten még idén ősszel megkezdődhetnek az élővilág felmérési munkálatok a nyertes vállalkozóval, melynek eredményeként kerülhet sor a beruházással kapcsolatos minden szempontot figyelembe vevő nyomvonal pontosítására.
Új vasúti híd építésére is szükség lesz
A V0 teherforgalmi vasútvonal tervezetten kétvágányú, 22,5 tonna tengelyterhelésű, villamosított, legalább 740 méter hosszú tehervonatok akadálymentes közlekedését biztosító és 100-120 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya épül majd, részben új nyomvonalon, részben meglévő vasútvonalakat használva. A tervezett összeköttetés létrehozásához a Dunán új vasúti híd építésére is szükség lesz. A projekt összeköti a jelentős hazai és országhatáron túli ipari területeket és ezáltal bekapcsolja a nemzetközi kereskedelmi vérkeringésbe, ezzel növelve a tranzitforgalom növekedésén kívül a hazai termékek export piacokra való gazdaságos eljutását. Mindez hosszú távon hozzájárulhat ahhoz, hogy a vasúti áruszállítás az Európai Unió céljaival összhangban 2030-ig 50 százalékos növekedést érhessen el, 2050-ig pedig megduplázódjon.