Előterjesztés

2023.06.21. 16:10

Dízel- és hidrogénhajtású buszokra cserélné Kecskemét a mostani Mercedeseket

Az autóbusszal végzett helyi tömegközlekedés szolgáltatási szerződésének módosítására vonatkozó előkészítést tárgyalja a kecskeméti közgyűlés csütörtöki ülésén. A dr. Homoki Tamás alpolgármester nevéhez fűződő előterjesztés azért érdekes, mert ebben javaslatot fogalmaz meg az előterjesztő arra, hogy milyen ütemben cserélje le Kecskemét a tulajdonában lévő buszokat, illetve közülük milyen arányban legyen olyan, mely alternatív hajtáslánccal működik.

Horváth Péter

Fotó: Bús Csaba / illusztráció

A város tulajdonában jelenleg 25 hibrid Mercedes Citaro autóbusz üzemel, és összesen 72 darabos állománnyal rendelkezik. Mint arról akkor beszámoltunk, a közgyűlés októberi határozatával úgy döntött, hogy a 2013-ban szolgálatba állított Mercedes buszokat a szakszerű karbantartásnak és üzemeltetésnek köszönhetően ne cserélje le a város idén január 1-el. A cserék csak a járművek 12 éves korában, 2025 január 1-el kezdődnek meg, mert azok állapota nem indokolja a korábbi cserét. Akkor arról is döntött a testület, hogy olyan buszokkal váltsák ki  a jelenlegieket, melyek hajtáslánca kevésbé terheli a környezetet.

Az elmúlt időszakban megvizsgálták az egyes hajtáslánc – elektromos, hidrogénhajtású és dízel – jellemzőit, melyek részletesen kifejtve olvashatók az előterjesztésben.

Ezt segítette az is, hogy az önkormányzat részt vett a HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. szervezésében a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojektben, amelynek keretében lehetőség nyílt Düsseldorf, Wuppertal és Köln közlekedési szolgáltatóinak képviselőitől gyakorlati tapasztalatok megszerzésére, mind a tisztán elektromos autóbuszokról, mind pedig a hidrogénüzemű buszok terén.

Kecskemét szintén a fenti mintaprojekt keretében 2021-ben tesztelhetett egy elektromos meghajtású buszt. A tesztidőszak alatt világossá vált, hogy a busztelephely csekély összegű beszerzéssel alkalmassá tehető az elektromos autóbuszok javítási, karbantartási feladatainak ellátására. Az elektromos buszok töltéséhez rendelkezésre áll egy töltőberendezés, amit a mintaprojekt támogatásával szerzett be az önkormányzat. Ez két szóló elektromos busz éjszakai és hétvégi kiszolgálására lenne elég. Az előnyök között említik az előterjesztésben, hogy a Kecskeméti Termostar Kft.-vel együttműködve a feltételek megteremtése után a későbbiekben lehetővé válhat akár több elektromos autóbusz árammal való kiszolgálása is.

Azonban az elektromos buszok több hátrányát is megemlíti az előterjesztés. Az elektromos buszok beszerzése esetén jelentősen bővíteni kellene a busztelephelyet: a tárolási helyigény és a töltési infrastruktúra miatt több mint 30 százalékkal nagyobb területre van szükség az elektromos buszok kiszolgálásához, mint a jelenlegi dízelekéhez.

Az előterjesztés szerint a folyamatos járatbiztosításhoz elengedhetetlen az azonos időszakban egyidejűleg használható, megfelelő számú üzemképes járműállomány is. Azonban a tapasztalatok azt mutatják, hogy egy dízel autóbuszt csak 1,3 darab elektromos autóbusz tud megbízhatóan kiváltani. Ez szintén a telephely növelésének irányába mutat. Az elektromos autóbuszok jelentős hátrányaként említi az előterjesztés, hogy egy busz feltöltése a napi feladattól függően 4–6 óra lehet. Az előterjesztés a németországi tapasztalatokat is idézi, miszerint hiába kevesebb alkatrész szükséges az elektromos buszokhoz, a karbantartási idő és a költség, illetve javítási igény nem kevesebb, mint a dízelek esetében. Ráadásul az elektromos buszok ára kétszerese a dízeleknek – cserébe nincs helyi károsanyag-kibocsátás.

A hidrogén meghajtású járművek bevezetése mellett szól, hogy Magyarország Nemzeti Hidrogénstratégiája előnyben részesíti ezt a hajtásláncot az akkumulátortechnológia korlátai miatt. A stratégia kiemelt részcélja a hidrégénhajtású városi buszközlekedés és hulladékszállítás elterjesztése. Ez természetesen igényli a hidrogéntöltő infrastruktúra kiépítését is a városokban. Az előterjesztésben szerepel, hogy egy hidrogénhajtású busz egy dízel busz kiváltására alkalmas, ezért ez a fejlesztés nem járna a buszállomány növelésével. A technológia jelenleg igen drága. Az előterjesztésben szerepel, hogy egy németországi, wuppertali flotta kialakítása a szükséges infrastruktúrával 11 millió euró volt még 2020-ban. Megjegyzendő, hogy a technológia elterjedése és így beruházási és üzemeltetési költségeinek csökkenése 2030–2035-től várható, ami egybe eshet a 2020-ban újonnan üzembeállított dízel Mercedes Reform/Connecto autóbuszok cseréjéről hozott döntéssel. A technológia mellett szóló érv lehet még, hogy a hidrogénhajtású buszok töltési ideje csak kevéssel haladná meg a dízelekét. Fontos kitétel azonban, hogy a technológia még az elején jár, és a jelenlegi buszok inkább prototípusoknak tekinthetők.

A dízel autóbuszokkal kapcsolatban az előterjesztésben leírják, hogyha a 25 darab Mercedes-Benz Citaro csuklós autóbuszt 15 darab EURO-6E csuklós és 10 darab EURO-6E szóló dízel autóbuszra cserélnék, akkor a kibocsátott károsanyag-terhelést 98 százalékkal a jelenlegi évi 9827 kilogrammról 290 kilogrammra lehetne csökkenteni. Az előterjesztő szerint egyébként az autók sokkal jobban terhelik a környezetet, nevezetesen 113-szor több káros anyagot juttatnak a levegőbe, mint a buszok.

Mindezek fényében az előterjesztő a beszerzések alábbi ütemezését javasolja. Tervezetten 2025. január 1-én két darab, lokálisan zéró kibocsátású, hidrogénen alapuló hajtáslánccal rendelkező szóló autóbuszt és öt darab dízel csuklós autóbuszt állítanának forgalomba. 2026. január 1-én hat darab dízel csuklós autóbuszt, 2027. január 1-én szintén 6 darab dízel csuklós autóbuszt szereznének be. 2028. január 1-én pedig nyolc darab, helyileg nulla károsanyag-kibocsátású hajtáslánccal rendelkező szóló autóbusz beszerzésére kerülne sor.

A szerződésmódosítás előkészítéséről a közgyűlés a csütörtöki ülésén szavaz.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában