2023.05.01. 21:00
A döntős kecskeméti diákokat fiatalon ragadta magával a művészet iránti szenvedély
A kecskeméti Katedra iskola szerepelt a legeredményesebben az ÁSZÉV idei tanulmányi versenyén. Az országos megmérettetésen a Katedrából minden eddiginél több, négy művészetis diáklány is bekerült a döntőbe, ahonnan egy dobogós helyezést is elhoztak.
A képen: Vandlik Teodóra, Boros Réka, Laczi Patrícia és Böszén Lili
Fotó: Sebestyén Hajnalka
Az Ágazati és ágazaton belüli specializáció szakmai érettségi vizsgatárgyak (ÁSZÉV) országos versenyen a képző- és iparművészeti ágazatban a Katedra Általános Iskola és Középiskola szakgimnáziumából négy 12. évfolyamos grafikus tanuló kiváló eredményt ért el. Vandlik Teodóra 3., Boros Réka 4., Böszén Lili 7. és Laczi Patricia Renáta 9. helyezett lett.
A katedrások közül minden évben kerül be diák a rangos országos megmérettetésre, de olyan még nem volt, hogy a legjobb 15-ből négy is közülük kerüljön ki. Az ÁSZÉV jelenleg az egyik legfontosabb szakmai verseny a művészeti tagozaton tanulók számára.
A fiatal tehetségek a háromfordulós versenyen bemutatták művészettörténet tudásukat, rajzi kreativitásukat és szakmai portfoliójukat.
Az első fordulóban elméleti tudásukról kellett számot adniuk, és élő modellről félalakos portrét rajzolni. Ez a feladatsor a középszíntű érettséginek felelt meg. A második fordulóban egy esszét kellett írniuk, valamint a gyakorlati részen egy félalakot készíteni, de már a modell kezeinek ábrázolásával. Ez a feladatsor már az emelt szintű érettségivel volt egyenértékű. A második fordulóba bejutott 15 diák ment tovább a döntőbe is, ahol azonban a korábbi rangsor változott, a bemutatott portfólió és annak megvédése alapján. A döntősök +100 többletpontot kaptak, melyet érvényesíthetnek a felvételinél, bizonyos szakokon.
A katedrás lányoknak a szakmai, gyakorlati és elméleti tudásuk meggyőző volt, csodálatos eredményt értek el. Felkészítésükben részt vett Kun-Sebők Kata, Körös Sára, Farkas László Tokodi Anita, Lovas Ádám és Zsolczai Balázs művészpedagógus.
A lányokat arra kértük, meséljenek magukról
Vandlik Teodóra 3. helyen végzett. Elmesélte: édesanyja szerint már óvodában felismerhető volt az általa rajzolt zsiráf. Az orgoványi diáklány korábban a Bányaiban kisgimnazista volt, ahol rajzszakkörön is kitűnt tehetsége, így kedvet kapott, hogy a Katedrában folytassa a tanulmányait. Már az előkészítőn érezte, jó helyen jár. Örül, hogy bekerült a Katedra művészeti képzésébe. Elsősorban a számítógépes grafika érdekli. A jövőjét tervező grafikusként képzeli el, webdesignerként szívesen dolgozna.
Boros Réka 4. helyen zárt a döntőben. Ceglédi diákként az ottani református iskola művészeti tagozatára járt, a szakkörön a képzőművészet több ágát is kipróbálta, a tűzzománctól a nemezelésig. Akkor még nem ragadta magával a művészet iránti hév, hol szerette, hol nem, de a Katedrában az elmúlt két évben minden megváltozott, és teljesen rabul ejtette. A számítógépes grafikát érzi igazán magáénak, illetve a különböző sokszorosító eljárást, a fa-, a linometszetet és a hideg tűnyomatot. A jövőben szeretne több lábon állni, így még nem döntötte el, merre folytatná tanulmányait az érettségi után.
Laczi Patrícia Soltszentimrén nőtt fel, már gyermekként imádott rajzolni. A művészeti tehetségét anyai ágon örökölte, édesanyja és annak rokonai is alkotnak szabadidejükben. Patríciát a digitális festés hódította meg, melyet otthon is művel. Nagyon szeret festeni, sok színnel dolgozik. Érettségi után maradna a 13. évfolyamon, közben pedig eldönti, hogy merre tovább.
Böszén Lili egy különleges szakmát szeretne elsajátítani, festő-restaurátornak készül. Édesapja rajzol, de a testvérei is alkotnak, nővére fest, bátyja a digitális festészet iránt érdeklődik. Az érettségi után szeretne továbbtanulni, a restaurátor szakma vonzza. A magyar képzőművészet már egészen fiatalon megfogta, festményeket és tanulmányrajzokat készít. Bízik benne, hogy a jövőben restaurátorként dolgozhat.
A lányok mindannyian úgy érzik, hogy a Katedrában eltöltött évek növelték a művészet iránti elkötelezettségüket és biztos alapokat adnak további szakmai fejlődésükhöz.