2022.09.05. 06:50
Kémiából az ország legjobbjai között jegyzik a tiszakécskei Hegedűs Mártont
Egy csiszolatlan gyémánt, mely igazi briliánssá válhat – e szavakkal jellemezték tanárai Hegedűs Mártont, aki a Nemzetközi Kémiai Tornán csapatával ezüstérmet szerzett. A Refiben 11. osztályt megkezdő tehetség ezekben a napokban osztálytársaival részt vesz az érettségire felkészítő kémia táborban, ahol leginkább a tanárok jobb keze lesz, hiszen tudása már jóval túlmutat a tananyagon.
Hajdúné Dénes Julianna, Tóth Imre és Sápi Anikó körében látható Hegedűs Márton
Fotó: Sebestyén Hajnalka
Kimagasló eredményt ért a tiszakécskei Hegedűs Márton, a Kecskeméti Református Gimnázium diákja a Nemzetközi Kémiai Tornán (IChTo) az egyik magyar csapat tagjaként. Az angol nyelven zajló verseny előzményeiről ő maga mesélt.
– Már eddig is nagyon sok kémiai versenyen indultam, számos alkalommal értem el szép eredményeket. Egészen addig nem is hallottam a Nemzetközi Kémiai Tornáról, míg egy éve, a szervezők – ismerve versenyeredményeimet – megkerestek és figyelmembe ajánlották. Örültem a lehetőségnek, boldogan vágtam bele a felkészülésbe. Voltak stresszes pillanatok, de leginkább csak a jó pillanatokra emlékszem vissza, összességében nagyon élveztem az egészet – mondta Marci.
A csapattagokkal az előkészítő táborban találkozott Marci, ahol az Oxfordi és Cambridge-i egyetemeken tanuló diákok mentorálták a fiatalokat.
A rangos megmérettetés angol nyelven folyt, mely szerencsére nem okozott nehézséget a fiatal tehetségnek.
– Jól beszélek angolul, inkább csak a szakszavakat kellett gyakorolnom. A verseny nehézsége inkább abban rejlett, hogy ez egy nyílt végű problémamegoldó megmérettetés, azaz nem minden feladatnak van megoldása. Maga a verseny négy fordulóból és egy döntőből állt. A versenyre nyolc csapat jutott el, míg a döntőbe hárman kerülhettek, köztük a rendező Magyarország két csapata. A magyar diákok szingapúri, thai, vietnámi, amerikai és román csapatokkal mérették meg magukat. A négy nap alatt körszínpad forgás szerint mindenkinek bizonyítania kellett előadásban, opponálásban, bírálásban, illetve megfigyelésben. Ennek tükrében alakult ki a végeredmény. Mindkét magyar csapat ezüstérmet szerzett! – tette hozzá, majd megosztott néhány részletet a versenyről.
– Leginkább a verseny volt izgalmakban gazdag. Akadt olyan nap, amikor hajnal egyig taktikáztunk a csapatommal. Nekem két feladat megoldása jutott, az egyik analitikai kémia témaköréből volt, szerves anyagot kellett kimutatnom vízből. A másiknál két dimenziós molekulát kellett szintetizálnom – árulta el Marci, akinek nagy álma, hogy kutató kémikus legyen, például a gyógyszerészeti pályán. Kedvenc szakterülete a szerves kémia, a biokémia és az analitikai kémia.
Marci már kisgyermekként elkötelezte magát a kémia mellett. Óvodásként keltették fel figyelmét a Spektrum tévé dokumentfilmjei. A tiszakécskei Móricz Zsigmond Általános Iskolában alig várta már, hogy a kémia bekerüljön az órarendjébe. Hetedikesként végre eljött a pillanat, a tanórák mellett szakkörre is járt.
A Kecskeméti Református Gimnáziumban minden adott ahhoz, hogy komolyan tovább mélyítse tudását. Jól felszerelt labor, a tehetséggondozás mellett elkötelezett tanárok – Sápi Anikó és Tóth Imre – és jól képzett laboros, Hajdúné Dénes Julianna segíti tudása bővítését. A tanórák mellett szakkörre is jár.
– Már a felvételinél tudtuk, hogy Marci különleges, szenvedélyes diák. Örültünk neki, hogy minket választott. Egy gyémánt, amit érdemes csiszolni, és akkor igazi briliánssá válik.
Esetében már régen nem beszélhetünk tanításról, ő már nagyon sokat tud, sokszor többet is mint mi tanárok egy-egy területet tekintve. Nála inkább mentorálásról beszélhetünk, irányokat mutatjuk meg neki egy-egy feladat esetén.
Miután megcsinálta, megbeszéljük, megvitatjuk. Sokszor estébe nyúlóan is levelezünk egy-egy kísérlet kapcsán – összegezte Tóth Imre.
Ezen a héten a gimnáziumban kémiatábor zajlik a 11. évfolyamosok számára, segítve őket a kémia érettségire való felkészülésben. Marci is részt vesz rajta, de igazából nem diákként, hanem a pedagógusok jobbkezeként. A fiatal tehetség nemcsak a tanáraival ápol jó kapcsolatot, hanem a kreatív gondolkodású Hajdúné Dénes Juliannával is, aki szintén minden segítséget megad a számára, hogy sikeresen elvégezze a kísérleteket. A laboros hölgy nem ismer lehetetlent, még akkor is biztosítja a hátteret, a szükséges eszközöket, ha az elsőre kivitelezhetetlennek tűnik is.