Kalocsa / Foktő

2022.07.08. 11:29

Mérföldkőhöz érkezett a Duna-híd építése

Eddig sem volt kétséges, hogy a hazai közlekedési infrastruktúra egyik legnagyobb építkezése zajlik Kalocsa szomszédságában, de olyan számokra kevesen gondoltak volna, amilyeneket a kivitelező Duna Aszfalt közöl időről időre. A cég sorozatot indított a közösségi médiában és rendszeresen bejegyzésekben teszi közzé, hogy az építkezés egyes mérföldköveit elérve milyen anyagból mennyit használtak fel, vagy éppen hány méternél tart a híd miatt készülő utak teljes hossza.

Gábor János

A Kalocsa–Paks Duna-híd az egyik legnagyobb közúti beruházás, ami az utóbbi évtizedekben zajlott Magyarországon. Fotó: Duna Aszfalt Zrt.

A vállalat megírta, hogy a gördülékeny kivitelezést húsz szakértő mintegy fél évig tartó tervezőmunkája előzte meg. Ennek már eleve volt egy jelentős építési igénye, hiszen több műszigetet és ideiglenes utat építettek a vízfolyás egy részén, illetve az ártéren. A szárazföldi kiszolgálóutakat az építési vízszint felett fél méterrel alakították ki, összesen több mint 11 ezer méter hosszan, mintegy 87 ezer köbméter, vagyis 147 900 tonna kő bedolgozásával. Csak viszonyításképpen: ez nagyjából 986 kifejlett kék bálna tömegével egyezik meg. Miután ezzel végeztek, hidraulikai modellel azt kezdték el vizsgálni, hogy a későbbi szerkezetre milyen hatást fog gyakorolni egy dunai árhullám levonulása.

A Duna Aszfalt Zrt. nem fukarkodott a folyó nyugati oldalán szintén lezárult régészeti ásatások számaival sem. Beszámolójukból kiderült, hogy a Dunaszentgyörgy melletti lelőhelyeken komoly meglepetések várták a szakembereket, hiszen 

nemcsak római kori leletekre, például dárdára, medálra, fülbevalóra, karkötőre és egyebekre bukkantak, hanem egy avar kori fahídra is. 

A kezdetleges szerkezet a Duna egyik akkori holtága vagy becsatlakozó csatornája felett ívelhetett át, biztosítva a falvak közötti kapcsolatot és kereskedelmet.

A Foktő és Dunaszentgyörgy között épülő átkelő a huszadik híd lesz a Duna magyarországi szakaszán, és várhatóan 2024 nyarára készül el, körülbelül 92 milliárd forintból. Ha megindul rajta a kétsávos, országúti forgalom, hozzávetőlegesen 15 percre csökken a Kalocsa és Paks közötti távolság, de még ennél is kevesebb ideig fog tartani, hogy Bács-Kiskun megyéből Tolnába, illetve az M6-os autópályára érjünk.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában