2022.07.06. 19:58
Országos harmadik helyen végzett a kecskeméti piarista diák
A Piarista Gimnázium diákjára, Dakó Ádámra már a 9. évfolyamon felfigyeltek tanárai. Komoly tudása maximalizmussal párosul. Ennek újabb kiváló eredménye, hogy a Művészettörténelem OKTV-n 3. helyezett lett. Mindezt úgy, hogy a gimnáziumban nem is oktatják a művészettörténetet önálló tantárgyként.
Dakó Ádám nagyon szeret olvasni, elsősorban szakkönyveket
Fotó: Sebestyén Hajnalka
Dakó Ádám Ferenc most fejezte be a 11. osztályt. Egy évvel ezelőtt már írtunk róla, amikor csapattársával – a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar és a Szépművészeti Múzeum Antik Gyűjteménye közös szervezésű – Hyperión versenyének döntőjében a HyperQuest kategóriát megnyerték. Bizonyították mennyire otthonosan mozognak a görög-római kultúrában. Ádám ebben a tanévben több versenyen is megmérette kimagasló tudását. Művészettörténetből az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV) döntőjében a 3. helyen végzett, egyetlen képfelismerésen múlott, hogy nem győztesként jöhetett haza a rangos tanulmányi megmérettetésről.
Ádámot tanára, Hürkecz Gyöngyi tanárnő készítette fel a versenyre, aki a 9. évfolyam óta tanítja.
– Ádám OKTV-s eredménye azért is kimagasló, mivel iskolánkban nincs művészettörténet tantárgy, vizuális kultúrát tanulnak, melyben kevésbé nyílik lehetőség mélyreható tudás felépítésére művészettörténetből. Így a többiekkel szemben neki elég nagy hátrányt kellett ledolgoznia a felkészülés során. Bár Ádámnak ez nem jelentett akkora akadályt, hiszen hihetetlen nagy meglévő tudással rendelkezik, és szereti a kihívásokat, a kutatómunkát. Mindent gyorsan átlát és megért – hangsúlyozta Hürkecz Gyöngyi tanárnő.
– Ádámra már 9. évfolyamon felfigyeltem a tanév elején. Óriási tudása van, az órákon már régóta differenciált feladatokat kap, hiszen lényegesen előrébb jár, mint osztálytársai. Gyakran tart előadásokat is egy-egy témakörben, melyet örömmel fogadnak a diákok. A közös munkánk akkor kezdődött el, amikor egy-egy óra után ott maradt, kérdezgetett, komolyan beszélgetni kezdtünk a tananyagról.
Mivel láttam rajta az elkötelezettséget, az érdeklődést, és a jó értelemben vett tudásszomjat, először könyveket olvasásra, majd egy éve a figyelmébe ajánlottam az OKTV-t művészettörténetből.
Bár sem történelemből, sem irodalomból még nem tanulták a 20-21. századot, de abszolút képesnek láttam Ádámot arra, hogy ezen századokból is felkészüljön művészettörténetből. Sikerült neki – tette hozzá a tanárnő.
A komoly munkát már tavaly nyáron megkezdte a fiatal tehetség. A tanév során pedig a tanóra mellett péntekenként külön órán készítette fel Hürkecz Gyöngyi tanárnő. Az OKTV három fordulóból állt. Témaként Csontváry-Kosztka Tivadart választotta. Az első forduló írásbeli volt, mely minden korszakra kiterjedt. Mivel ezen a megmérettetésen továbbjutott, így a másodikon beadhatta a választott témaköréből készült anyagát. A döntőben, a tanév vége előtt szóbelin kellett bizonyítania a Historizmus témakörében.
A versenyzőknek teljesen körbe kellett járniuk a történelmi kort, beleértve a festészetet, építészetet, más művészeti ágakat. Előadásában Ybl Miklós által tervezett Operaházat mutatta be.
A tételként a 19. századi Millenniumi emlékművet húzta, melynek kiváló ismerőjeként maximális bemutatást prezentált. A képfelismerések is jól mentek számára.
Ádám maga is mesélt a mélyreható felkészüléséről.
– Már gyermekkorom óta rendkívül érdekel a történelem, az irodalom és a komolyzene, melyeket egyben élhetek meg a művészettörténetben. Mindig komplexen gondolkodom, így látom át a dolgokat, s ez nagyban megkönnyíti a tanulmányaimat. Rengeteget olvasok, főként szakirodalmat. A versenyhez is leginkább a könyvekből szerzett tudásanyagom járult hozzá, internetről kevés anyag volt a segítségemre. Sokat jelentettek számomra a tanárnővel való közös konzultációk, melyek által még mélyebben tudtam beleásni magam a témakörökbe – részletezte a tehetség, aki egyébként a művészettörténet OKTV mellett történelemből és irodalomból is indult, mindkettőnél a második fordulóig jutott.
Ádám sikerének titka a szorgalma és mély tudása mellett a komplex látásmódja.
– Már nagyon régóta rendszerben kezdem felépíteni a megszerzett tudásom, minden tantárgyból. Folyamatos ösztönzést érzek a tudásom mélyítésére, hogy meglássam az összefüggéseket.
A rendszer szintű gondolkozásom egyben meg is könnyíti a tanulást, ráadásul sok terhet vesz le a vállamról, és időt is spórolok vele.
Ennek köszönhetően már 5-6. osztályban magával ragadott a történelem és az irodalom, kikristályosodott a célom, hogy ezzel szeretnék a jövőben foglalkozni, mint egyetemi tanár. A művészettörténelem 7-8. osztályban fogott meg, jól kiegészítette, még kerekebbé tette a történelem és irodalom tudásomat – részletezte, majd újabb érdekességet árult el magáról.
– Imádok tanulni, minden tantárgyat szeretek. Mindenben megtalálom azt a hajtóerőt, ami lendületben tart, kihívást ad. Maximalista vagyok, néha talán túlzásba is esek, de ez vagyok én.
Szerencsére nemcsak családom, de barátaim és osztálytársaim is megértik a tudás iránti szeretetemet és támogatnak benne
– jegyezte meg Ádám, aki idén is részt vesz a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar bölcsész táborában.
– Tavaly a Hyperion verseny győzteseként érdemeltem ki a részvételt. Annyira jó és hasznos volt számomra, hogy azonnal tudtam, jövőre is itt a helyem – mondta a fiatal tehetség, aki éppen ezekben a napokban vesz részt a táborban.
Ádám szabadidejében szeret komolyzenét hallgatni. Hangszeren nem játszik, de mindent tud a zenetörténetről, a zeneszerzőkről és szívesen hallgatja őket. Kedvence Wagner, akinek zenéjétől mindig feltöltődik. Emellett egy éve sportol és odafigyel a tudatos táplálkozásra. Úgy érzi, fontos, hogy mentálisan és fizikailag is jól legyen, segítse ezzel is tudása bővítését, és a versenyeken való kiváló szereplését. Közben készül a jövő évi érettségijére és a nyelvvizsgájára.