2022.02.10. 17:25
Trafiboxot szerelnek fel az 5-ös főúton, Kecskemét közelében
Mindkét haladási irányba forgatható trafiboxot telepítenek az 5-ös főút mellé, Talfája térségébe - azaz valószínűleg a 78-as kilométerszelvény közelébe - a gyorshajtás megakadályozása érdekében. Költségeit az önkormányzat állja.
Forrás: baon.hu / archív - illusztráció
Az ügy előzménye, hogy a decemberi képviselő-testületi ülésen dr. Fekete Gábor önkormányzati képviselő, a Fidesz-KDNP frakcióvezetője indítványt nyújtott be, melyben leírta: az 5-ös főút Kecskemét és Lajosmizse közötti szakaszán, a Törekvés és Kossuth lakótelepről való kihajtás és az oda történő lehajtás nehézséget okoz az ott lakóknak. Mert igaz ugyan, hogy ezen a szakaszon 60 km/óra a megengedett sebesség (egy gyalogos-átkelő is van itt), de az autósok többsége nem, vagy csak minimálisan lassít a sebességkorlátozó táblák láttán.
– A folyamatos gyorshajtások miatt a két falu lakossága nem tud biztonságosan kijutni az 5-ös főútra. A helyi lakosságnak ráadásul a nagy része mezőgazdasággal foglalkozik, így az 5-ös főútra a mezőgazdasági gépekkel való kihajtás is a mindennapok része. Ezekkel a gépekkel még nehezebb biztonságosan kikanyarodni a főútra - jelezte akkor dr. Fekete Gábor, kérve, hogy a közelben lakók érdekében vizsgálja meg a városüzemeltetési és fejlesztési bizottság a forgalmi rendet.
A csütörtöki testületi ülésre aztán készült egy előterjesztés, melyben az állt: a VÉDA-kamerarendszer nem bővíthető, de a megyei rendőr-főkapitányság egyetért egy trafibox telepítésével, hogy rendszeresen ellenőrizhessék a gépjárművek sebességét.
A gyakorlati megvalósítás úgy nézne ki, hogy a város fizetné a felszerelés egyszeri 3,5 millió forintos, aztán az üzemeltetés évi 380 ezer forintos költségét, a rendőrség pedig működtetné. Az előterjesztésből más nem derül ki a trafiboxról, de a más városokban (például Szegeden) telepített hasonló eszközök mindkét haladási irányba elforgathatók, a rendőrség bármikor időszakosan traffipaxot helyezhet el bennük, így a sebességméréshez nincs szükség rendőri jelenlétre, és az autósok nem tudhatják, hogy éppen van-e valós mérés, vagy nincs (kivéve, ha megállnak, és közvetlen közelről megnézik a dobozt).
A városüzemeltetési és fejlesztési bizottság tagja, Koskár István érdekes felvetéssel élt a hétfői bizottsági ülésen: ha már az önkormányzat állja az eszköz költségeit, célszerű és méltányos lenne, ha a kiszabott bírságok is a városkasszát gyarapítanák, és nem a rendőrséghez kerülnének.
Falu György alpolgármester szerint ez jogi kérdés, de megígérte, hogy utánanéz. Dr. Fekete Gábor örömét fejezte ki, hogy indítványa fogadtatásra talált, reményei szerint a trafibox visszatartó erővel bír majd a gyorshajtókra. Király József (Szövetség) szerint is jó dolog, de az árát kicsit sokallotta. Falu György szerint viszont “abszolút vállalható”, figyelembe véve a remélt hasznokat. Egyúttal hansúlyozta: azért kell több milliót költeni egy ilyen dologra, mert egyesek nem tanúsítanak jogkövető magatartás, sőt tudatosan megszegik a KRESZ-szabályokat.
Az előterjesztést - azaz egy haszonkölcsön szerződés megkötését a rendőr-főkapitánysággal - végül egyhangúlag megszavazta a képviselő-testület.