repülőnap

2021.07.05. 12:30

Látványos manőverekkel készülnek a kecskeméti demo-pilóták

„Nagyobb élmény több tízezres közönség előtt repülni, de a pilótának ezt ki kell zárnia, nem foglalkozhat vele” – Majerik Máté főhadnagy, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Gripen demo pilótája elmondta, folyamatosan arra törekszik, hogy minél látványosabb legyen a bemutatórepülése az augusztusi repülőnapon.

Hraskó István

Majerik Máté pilóta MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis, Kecskemét.

Fotó: BUS CSABA

Kecskemét Majerik Máté 2009 nyarán csatlakozott a honvédséghez, és 2010 végén már utazhatott ki Kanadába, a NATO Flying Training in Canada (NFTC) képzésre, ahol többek között CT-155 Hawkon repült. Két és fél év után tért haza, és bár még két évet várnia kellett, hogy Gripent vezethessen, közben azért volt lehetősége a vadászrepülőgép hátsó ülésében repülni, rengeteget gyakorolt szimulátoron, és több, Stockholmban megtartott taktikai szimulátoros képzésen vett részt. A típusátképzése 2015 végén volt Svédországban, majd mikor szóba került, hogy megüresedett egy demo, azaz bemutatópilóta-hely, jelezte, hogy nagyon szívesen vállalná. 2019 februárjában dőlt el, hogy elnyerte a feladatot.

Szándékosan nem nézte meg a külföldi Gripen-pilóták programját, mert szerette volna a saját elképzeléseit megvalósítani a műrepülés során. Emellett természetesen kikérte bemutatópilóta-elődei és századtársai véleményét, és meg szokta kérni egy századtársát, hogy a földről nézze végig és értékelje a programját, mert így hiteles és szakmai visszajelzést kap, kívülről hogy festett a repülése.

– Szerintem mindenki örülhet, hogy hallhattuk, milyen gazdag programmal várja a repülőnap a látogatókat, sokan ki voltak már éhezve erre a rendezvényre. Tőlem is rengetegen érdeklődtek az elmúlt hónapokban, hogy lesz-e, kik jönnek, mely országokból. Én sem tudtam mindenre a választ, és nyilván nem is adhattam ki információt. Nagyon nehéz a szervezők dolga a Covid-helyzet miatt, sok a bizonytalanság, és nekik felelősséggel kell nyilatkozniuk. De úgy néz ki, ez egy stabil alapokon álló terv – mondta el hírportálunknak a fiatal főhadnagy az augusztus 28–29-ei Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató programját bemutató múlt heti sajtótájékoztatón.

Majerik Máté és demo-pilóta társa, Szentendrei Dávid százados egygépes bemutatót fog repülni, egyikük a szombati, a másik pilóta vasárnapi napon, és elképzelhető, hogy kötelékrepülésekre is a levegőbe emelkednek.

– Terveztem változtatásokat az eddig összeállított programomhoz képest. Minden évben teszek bele valami újat, próbálom minél látványosabbá tenni a tapasztalatok alapján. Készülünk meglepetésekkel is, amit most nem árulnék el, inkább biztatnék minden kedves érdeklődőt, hogy ha tehetik, jöjjenek el, és nézzék meg

– nyilatkozta a főhadnagy, akitől annyit azért megtudtunk, hogy nemegyszer lőnek majd ki a hőkövető rakéták megtévesztésére szolgáló infracsapdát.

Majerik Máténak, mint a harcászati vadászrepülő század tagjának természetesen az alapkiképzés, a harcászati kiképzés az elsődleges feladata, hétről hétre nem gyakorolja a programját, de a repülőnap közeledtével megfelelő mennyiségű felszállása lesz, amikor tökéletesen felkészülhet és gyakorolhat a bemutatóra. Ez elengedhetetlen, hiszen kis magasságon fogják végrehajtani a műrepülést, várhatóan 30–40 ezer néző előtt, azaz roppant fontos a biztonság. Mint megtudtuk, a vertikális, vagyis függőleges manőverek legalsó határa 500 láb, azaz körülbelül 150 méter (tehát ennél lentebb nem repülhet a gép), a vízszintes áthúzásoknál pedig 200 láb, azaz jó 60 méter – azaz a nézők elég intenzív hangélményre számíthatnak.

Majerik Máté főhadnagy arra törekszik, hogy minél látványosabb legyen a bemutatója
Fotó: Bús Csaba

Majerik Máté 2019 szep­temberében az ausztriai Zeltwegben repült nagyobb közönség előtt, és az egyik szakportál méltatása szerint ő hajtotta végre az egyik leginkább dinamikus és látványos műrepülést, szinte folyamatosan fordulózott, emelkedett, orsózott, mindezt rendkívül intenzíven, nagy túlterheléssel, ugyanakkor precízen.

– Nagyobb élmény több néző előtt szerepelni, de egy pilótának tudnia kell kezelni ezt a helyzetet. A bemutatómra nincs kihatással, hogy hányan néznek, mindig a maximumot teszem bele, akkor is, ha három ember előtt repülök. Amikor bekötözzük magunkat, ki kell zárni a közönséget – jelentette ki a főhadnagy.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában