2021.04.15. 11:30
Elhárítják a balesetveszélyt Bács-Kiskun megye útjairól
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen 168 rendkívül veszélyes baleseti gócpontot tárt fel az ország útjain a 2017 és 2019 között végzett vizsgálata során. A góchelyek biztonságosabbá tételét tavaly kezdte meg a fenntartó. Jó hír, hogy a legveszélyesebb helyek között nincs megyebeli gócpont, de mégis van egy útszakasz, ami a legveszélyesebb Bács-Kiskunban.
Megyénkben a 445-ös főút egyik kecskeméti szakasza számít kiemelkedően veszélyesnek
Forrás: Munkatársunktól
Fotó: BUS CSABA
A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t rendelet kötelezi arra, hogy a rendszeres forgalombiztonsági vizsgálatok alapján azonosítsák az úgynevezett magas baleseti kockázatú szakaszokat a kezelésükben lévő mintegy 30 ezer kilométernyi úthálózaton. Ennek során feltárják, hogy miért alakultak ki az adott szakaszokon baleseti gócpontok és hogyan csökkenthető a helyszínek kockázata – tájékoztatott megkeresésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.
A fenntartó nagy horderejű vizsgálatot végzett a 2017 és 2019 közötti időszak baleseti statisztikáira alapozva, mely alapján 168 baleseti góchelyet azonosított országszerte.
Ezek a baleseti góchelyek olyan helyszínek, ahol a balesetek száma arra utal, hogy valamilyen probléma van a közút geometriai kialakításával, az érvényben levő forgalomszabályozással (közúti jelzésekkel) vagy az út környezetével.
A felsorolt tényezők jól megválasztott módosításával a további balesetek elkerülhetők, vagy a balesetek súlyossága enyhíthető – fogalmazott a szóvivő. Lakott területen ezek elsősorban útkereszteződések, azonkívül a veszélyes ívű kanyarok.
Sok a baleset a 445-ös úton
A vizsgálat során kiderült, hogy az ország legveszélyesebb útszakasza Veszprém megyében található. A 82-es számú főút 25-26-os szelvényén összesítve 54 baleset történt. Jó hír, hogy Bács-Kiskunban nincs olyan útszakasz, ami befért volna a 20 legveszélyesebb gócpont közé, de természetesen megyénkben is van egy kiemelkedően veszélyes szakasz: a 445-ös számú út 5+339-es és az 5+345-ös szelvénye közötti rész, ahol összesen 20 baleset történt. Az összes baleset hét, míg a súlyozott balesetek száma 13, és nem volt köztük halálos szerencsétlenség a vizsgált időszakban. A súlyozott balesetszám némi magyarázatra szorul. A súlyszám a személyi sérülés mértékétől függ, az egyes súlyozási kategóriákba tartozó eseteket rendelet rögzíti. Egy könnyű sérülésekkel járó balesetnél alacsonyabb, míg egy halálos kimenetelű balesetnél magasabb ez a szám. A súlyozott baleset tehát az esetszámok és az esetek súlyszámainak szorzata.
Figyelemfelhívó táblák, burkolati jelek, sebességkorlátozás
Pécsi Norbert Sándor tájékoztatása szerint 2020-ban a legveszélyesebb góchelyeken megtörténtek a beavatkozások, illetve a nagyobb volumenű átépítésekhez szükséges tervezési munkákat is előkészítette a fenntartó. Országszerte 11 helyszínen kezdték meg csomópontok jelzőlámpás forgalomirányításának kiépítését vagy a meglévő forgalomszabályozás fejlesztését. Kisebb beavatkozást 16 helyszínen végeztek. Ezeken a pontokon burkolatprizmákat és sebességmérőket telepítettek, burkolatot érdesítettek, figyelmeztető villogókat helyeztek el. A jelzésrendszert 25 helyszínen erősítették meg, figyelemfelhívó táblázást, burkolatijel-festést alkalmaztak. A 445-ös számú út legveszélyesebb helyével kapcsolatban Pécsi Norbert Sándor arról tájékoztatott, hogy ott 2019-ben szakembereik már veszélyt jelző táblákat helyeztek ki, 60 km/órás sebességkorlátozást vezettek be, valamint a veszélyes hely előjelzésére szolgáló sárga haránt csíkozást festettek fel. A kereszteződésben jelzőlámpás forgalomirányítás kiépítése van tervben, jelenleg ennek előkészítése zajlik.