2019.03.09. 20:00
Az Univer-sztori: átlagos vidéki áfészből sikeres nagyvállalat
Az Univer-birodalom felépítése Szarka Balázs nevéhez fűződik. A kecskeméti cégcsoport elnöke 35 éve irányítja a nagyvállalatot. Bács-Kiskunban a tíz legnagyobb vállalkozás között lehet a cégbirodalom a tavalyi 42,5 milliárd forintos árbevétele alapján. Az üzletember a napokban tartott előadást a kecskeméti Neumann János Egyetemen.
Szarka Balázs, az Univer vezetője érdekes előadást tartott a cég elmúlt 35 évéről
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Barta Zsolt
Az Univer-birodalom felépítése – ezzel a címmel tartott előadást az idén 125 éves Magyar Közgazdasági Társaság Kecskeméti Ifjúsági Szervezetének meghívására Szarka Balázs, az Univer cégcsoport elnöke a kecskeméti Neumann János Egyetemen. Az 1938-ban született üzletember közel háromnegyedóra alatt vázolta fel azokat az évtizedeket, amelyek a magyar kézben lévő, magyar munkaerőt alkalmazó sikeres nagyvállalat felemelkedését hozták.
Szarka Balázs kitért arra, hogy ő egy pálinkafőzde vezetőjének a családjában látta meg a napvilágot. A Katona József Gimnáziumban tanult. Érettségi után nem vették fel a pécsi főiskolára, így a tanári hivatás esélye szertefoszlott. Beállt édesapja mellé dolgozni. Mint mondta, az élet sokszor produkál olyan fordulatot, amelyről később derül ki, hogy hasznos volt. Számára pozitív volt az, hogy nem vették fel Pécsre. Később Nagykőrösön tanult, ahol az élelmiszeripari szakiskola szakirányú képzését végezte el. Utána a Kertészeti Főiskola élelmiszer-technológia szakán szerzett oklevelet.
A Kecskeméti Konzervgyár laborjában dolgozott, végigjárta a szakmai ranglétrát, eljutott a termelési főmérnöki beosztásig. Az egyik főnökével nem jött ki, a sors azonban megoldotta a problémát. Az akkori ÁFÉSZ elnöke munkát ajánlott számára a hetényegyházi savanyítóüzemben.
– Olyan lelki pillanatban kaptam az ajánlatot, hogy rögtön azt mondtam, vállalom – mondta Szarka Balázs. A két telephelyen 3400 embert foglalkoztató Kecskeméti Konzervgyárat cserélte fel egy kis savanyítóüzemre. Majd 1983-ban felkérést kapott arra, hogy az ÁFÉSZ-központban az elnöki posztot vegye át. Szarka Balázs élelmiszeripari szakember volt, a szervezet viszont több lábon álló, inkább kereskedelemmel foglalkozó, alacsony hatékonyságú cégként működött. Ennek a reformjához kezdett, az ÁFÉSZ kilencedik választott elnöke több mint 35 éve.
Amikor a központba került, a szövetkezeti munkakörülmények szerények voltak, a szakmai felkészültség alacsony volt. A cégnél csak tíz diplomás dolgozott.
– Gyötrelmes úton kellett elindulnunk, de évről évre beruháztunk, így folyamatosan növekedtünk. Profiltisztítást hajtottunk végre. A veszteséges kisboltokat bezártuk, a Tüzép-telepeket és vendéglátóhelyeket bérbe adtuk – mondta az Univer nagyvállalat első embere.
Hangsúlyozta, hogy eladósodni sosem akartak. Annak idején ugyanis volt olyan időszak, amikor 34 százalékos kamatra adtak hitelt. Ez közvetlenül a rendszerváltás utáni években volt, amikor a gazdasági összeomlás esélye jelentősnek tűnt idehaza. Majd komoly döntés elé került a szövetkezet tagsága. El kellett dönteni, hogy szétosztják-e a vagyont, vagy nem. Több mint ötezer szövetkezeti tag rendelkezett üzletrészekkel. A többség eladta az egy tagra jutó közel háromszázezer forintos tulajdonát. Kétszáz ember viszont részvénytársasági rendszerben megtartotta a vagyonát. Egy olyan szervezeti rendszert hoztak létre a későbbi évek során, amely több vállalatból áll. Ma a szövetkezeti zrt. holdingként fogja össze a társaságokat.
Az 1338 fős Univer-birodalom sajátossága, hogy jó munkahelyi légkört, erős közösségi kapcsolatrendszert alakítottak ki. Tavaly a szövetkezet születésének a hetvenéves évfordulójára egy új díjat alapítottak a régiek mellett. A szokásos évzáró évértékelések során fehérasztalos tanácskozásokat tartanak. Ekkor adják át a korábbi díjak mellett a 25 éve itt dolgozóknak az úgynevezett Rózsadíjat, amely egyhavi fizetéssel jár. A cégcsoport szintjén több mint háromszáz munkatárs kapott ilyen díjat.
A cégvezető hangsúlyozta, hogy az Univer vállalkozásaiban a vagyoni érték mellett a dolgozói elköteleződés óriási érték. A humánerőforrással kapcsolatban megjegyezte: ma már több mint százötven felsőfokú végzettségű munkatársuk van. A fejlődés eredményeként gépesítik, automatizálják a különböző gyártási folyamatokat. Erre részben azért is van szükség, mert augusztusban, a paradicsom- és a paprikaszezon idején rájuk zúdul a rengeteg zöldség. Volt olyan év, amikor kilencezer vagon paradicsomot dolgoztak fel 56 munkanap alatt. Előfordult olyan nap, amikor a cég feldolgozójában 310–320 vagon paradicsomot kellett fogadniuk.
A nagyvállalat első embere arra is kitért, hogy tavaly a cégbirodalom 42,5 milliárdos árbevételt ért el. Az élelmiszeripar kiemelkedő eredményt hozott, az élelmiszerkereskedelemben viszont csak 1,5 százalékos volt a nyereség. A bérviszonyokkal kapcsolatban megjegyezte: 344 ezer forint az átlagos bér a cégcsoportnál. Ezt differenciáltan kapják a munkatársak. Az ipari szektorban részben a túlórák hatására 440-450 ezres a bérátlag. Az Univer vállalatnál 1334-en dolgoznak. Közel ötszáz család termeli a paprika- és paradicsom-nyersanyagot, ezenkívül nagyon sok idénymunkásnak adnak pénzkereseti lehetőséget minden évben a szüret és a feldolgozás idején.
Szarka Balázs beszélt a nagyvállalat jövőjéről is
Szarka Balázs az Univer jövőjéről is beszélt. A piaci helyzet változó, de egy tényező állandó: az emberek mindig fognak enni. A politikai, gazdasági hatásokat figyelembe véve hozzák a döntéseket. Az ipari szektorban az automatizálást, a gépesítést tovább folytatják. A paradicsomfeldolgozás területén a következő két évben befejeznek egy nagyobb beruházást. Tavaly a csomagolás területén új beruházásba kezdtek. A paradicsomos termékek hatvan százaléka kerül exportra.
Megemlítette, hogy néhány éve Szentkirályon egy 180 hektáros kísérleti mintagazdaságot hoztak létre. Ezen a területen különböző érésű paradicsom és paprika termesztése folyik. A kísérleteken túl az Univer cégcsoporthoz termelőként integrálódó családoknak, vállalkozóknak szakmai és gépi segítséget is nyújtanak. Megjegyezte, hogy a fejlődést mindig támogatta egy-egy olyan ágazat, amely jó profitot termelt. Sokáig a hetényegyházi Piros Arany paprikakrém gyártása volt ez, ennek a helyét egyre inkább a paradicsomos termékek gyártása veszi át. Majd hozzátette: egyre nagyobb figyelmet fordítanak a bébiételgyártásra is.
Több lábon áll a birodalom
A cégcsoport egyik meghatározó tagja az Univer Product Zrt., mely ételízesítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozik, de a holding érdekeltségi körébe tartozik a kereskedelmi egységeket tömörítő Univer Coop Zrt. és a régió egyik legrégibb bevásárlóközpontja – a kecskeméti Alföld Áruház üzemeltetője – az Alföld Zrt. is. További cégcsoporttagok a holdingfeladatokat ellátó Univer Zrt. és Univer Szövetkezeti Zrt.; az Univer Product Zrt. romániai leányvállalata, az Univer Product s.r.l. és a sporttámogatásért felelős Univer-Sport Kft. Az Univer ismertségét elsősorban a magyar konyha elengedhetetlen ételízesítőinek számító magyaros termékeinek – az Erős Pistának és a Piros Aranynak – köszönheti, melyek a cég hetényegyházi telephelyén készülnek, csakúgy, mint az Univer Gulyáskrém, az Édes Anna, valamint a hagymakrémek. A magyaros termékskála új tagjai a Karikás Pista – nyers, szeletelt erős paprika saját levében –, valamint a Haragos Pista – extra erős, nyers, darált paprika. A vállalat által forgalmazott termékek palettája ennél azonban jóval szélesebb: Kecskeméten készül az Univer majonéz, a mustár, a ketchup, a salátaöntetek, az asztali szószok, valamint a prémium gyümölcslekvárok, ivólevek, paradicsomalapú termékek és bébiételek is.