Kecskemét

2019.01.15. 14:00

Szinte megváltás lenne a Hetényt az északi elkerülővel összekötő út

Valószínűleg legkorábban az év vége felé kezdődhet el a Kecskemét-Hetényegyházát az északi elkerülőbe és így az M5-ös autópályába bekötő út kivitelezése. Sokan várják már, mert a reggeli csúcsforgalomban kilométeres autósor alakul ki.

Hraskó István

Egyelőre nehéz elképzelni, de ez az út, aszfaltozás után, nagy forgalmat fog majd bonyolítani<br /> Fotó: Petőfi Népe

Már megszokott látvány, hogy reggelente hosszú-hosszú autósor alakul ki a hetényi úton. A város felé tartó forgalom az Izsáki úttól elkezd torlódni, és az autók gyakran a Széles köztől, azaz az S kanyartól lépésben tudnak befelé haladni, de olyan is előfordul, hogy a sor vége az autópályahídnál, sőt extrém esetben a Hetényegyháza ­táblánál áll (ez akár 5 kilométeres torlódást is jelenthet). Délután jobban eloszlik a forgalom, de akkor se leányálom ezen a szakaszon vezetni.

Egyelőre nehéz elképzelni, de ez az út, aszfaltozás után, nagy forgalmat fog majd bonyolítani
Fotó: Petőfi Népe

A helyzet egyrészt a külső városrész fejlődésének és benépesedésének is köszönhető, már közel 10 ezer lakosa van Hetényegyházának, sok család kiköltözik ide. De természetesen hozzájárul a problémához az is, hogy rengetegen busz helyett autóval járnak be Kecskemétre, és a családoknál már nem ritka a két gépkocsi sem. Az biztos, hogy a hetényi utat nem ekkora forgalomra tervezték, és nagyon hiányoznak a szervizutak is, így a lakóutakra lekanyarodó vagy onnan az útra felhajtó autók sokszor idéznek elő balesetveszélyt.

Már régóta tervben van egy „hetényegyházi bekötőút”, ennek megvalósítása érdekében most következhetnek az érdemi lépések, hogy már átadták az északi elkerülő 5-ös főút és M5-ös autópálya közötti szakaszát. Az önkormányzattól elkértük és megkaptuk a hetényiek által régóta remélt és várt bekötőút vonalvezetésének tervét. Az út a 445-ös északi elkerülő úttól (M5 csomóponti ág) a 33067 helyrajzi számú belterületi földútig épülne, és jó megoldást jelentene annak, aki Hetényből Pestre vagy Nagykőrösre megy, vagy a Széchenyiváros, Vacsiköz az úti célja.

Hetényegyháza bekötése az M5 autópályába (a képre kattintva nagyobb méretben is megtekinthető a tervezet)
Forrás: Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata

A 33067 helyrajzi számú út Hetényt észak felől határolja, a Helikon utca végénél kezdődik és nyílegyenesen fut a focipálya mögött a városrész nyugati, Nyíri-erdő felőli széléig, a kerekegyházi útig. Mellette található például a Nyíri lovaspark is. Egyes szakaszain még jól látható, hogy az út egy régi vasúti töltésen halad, 1974-ig ugyanis itt közlekedett Hetényegyháza és Kerekegyháza között a vonat, amíg ezt a szárnyvonalat meg nem szüntették és a síneket fel nem szedték. A tervek szerint ezt a zúzott kővel időnként megerősített, de igencsak gödrös, hepehupás földutat le fogják aszfaltozni, és kiépítik a rá kifutó utcák – Helikon, Árvácska, Tulipán, Tamási Áron, Piros Arany és Huszka Lajos – becsatlakozását is.

Kérdés, mi lesz azokkal az utcákkal, amelyek egyenes összeköttetést teremtenek a főutca (Kossuth Lajos utca) és a most még név nélküli, de biztosan fontossá váló, 33067 helyrajzi számú „töltésút” között. Ez három utca: a Huszka Lajos, a Tamási Áron és a Helikon. Az itt élők közül többen – már értesülve a tervekről – aggodalmuknak adtak hangot, attól tartanak ugyanis, hogy nagyon megnövekszik majd náluk az átmenő forgalom. A Helikon utcában az úton két autó nem fér el egymás mellett, az egyiknek vagy mindkettőnek le kell húzódnia, ráadásul nagy részén padka sincs, vagy nagyon töredezett állapotban. Gyakran járókelők is feltűnnek az úttesten, mivel a járda egyik oldalon sincs végig kiépítve.

Takács Valentinától, az önkormányzat kommunikációs vezetőjétől megtudtuk: a Helikon utcánál balra fordulva, a temetőhöz vezető rossz minőségű 4 méter széles utat 6 és fél méteresre szélesítenék, 550 méter hosszúságban, és az út mellé 2,75 méter széles gyalog-kerékpárút is épülne. A bekötőút a temető utáni útra jobbra kanyarodva, az egykori ládaüzem mellett folytatódna. Itt jelenleg még földút van, de itt is 6 és fél méter széles, két forgalmi sávú aszfaltutat építenének 1365 méter hosszúságban az északi elkerülőig, mindkét oldalon füvesített padkával. A beruházás várható költsége az önkormányzat becslései szerint 665 millió forint.

Mikor kezdődik a kivitelezés?

Jelenleg a kiviteli tervek készítése folyik, ezek véglegesítésének határideje 2019. március 20. Ezt követi az engedélyezés, majd a jelentős mértékű kisajátítás, végül a kivitelezés közbeszereztetése. Mindez több hónapot vesz igénybe, csak azt követően kezdődhetnek a mun­kálatok – mondta el Takács Valentina.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában