2018.09.26. 07:00
Több mint harminc éve segítik telefonon a bajbajutottakat
Harminckét év óta segítenek a telefon másik végén a kecskeméti Lelki Elsősegély Telefonszolgálat önkéntesei a krízishelyzetben lévőknek és lelki problémával, gondokkal küzdőknek. A 116-123-as telefonszám minden telefonhálózatról díjtalanul hívható a nap bármely szakában. A névtelen segítők sok élet megfordításában és megtartásában működtek közre az évtizedek alatt. De kevesen vannak és most önkénteseket toboroznak nagyszerű csapatukba.
Az ügyeleti idő alatt három-öt percenként telefonálnak a segítségre szorulók
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Bús Csaba
Havonta esedékes stábgyűlésükre hívott meg bennünket Farkas Éva pszichológus, a kecskeméti Lelki Elsősegély Telefonszolgálat vezetője. Nagy fokú megelőlegezett bizalom ez részéről, mert az önkéntesekből álló hétfős csapat névtelenül és arctalanul végzi segítő tevékenységét. Éppen ezért itt nincsenek nevek, csak számok. Minél kisebb számot visel az önkéntes, annál régebben segít a szolgálatnál.
A havi stábgyűlés alkalmat ad a segítőknek, hogy megosszák, átbeszéljék az egy hónap alatt felgyűlt tapasztalataikat és bennük rekedt érzéseket.
– A csoporttudás mindig előbbre visz, mintha egyedül maradok a gondolataimmal, hiszen egy fej csak egy fej, de két fej már kétszeres tudás. Ekkor ki-ki hozzáadja saját gondolatait egy-egy helyzethez és mindannyian bölcsebbé válunk a stábülések után – magyarázza a havi alkalmak fontosságát Farkas Éva.
Változatos okok és késztetések hozták az önkénteseket a szolgálathoz, és mindannyian különböznek, ami különösen üdvös egy ilyen tevékenységben. Sokféle szakmából és életúttal érkeznek a segítők. Az önkéntesek személyiségükkel dolgoznak, amit egyéni élettörténetük formált, s éppen ezért mindenki egyéni módon használja a 80 órás felkészítő tanfolyamon tanultakat, ami a problémák sokrétű megértéséhez segít hozzá. Farkas Éva szerint nagyon egysíkú lenne a szolgálat, ha mindenki pszichológus vagy pszichiáter lenne a segítők közül.
Az önkéntesek között vannak nyugdíjasok, pedagógusok, orvosok, irodisták. Van, akit a kíváncsiság, van, akit személyisége karitatív oldala vitt a lelkisegély-szolgálathoz, de egy dolog közös bennük: mindannyian elhivatottságból maradtak.
– Majdnem harminc éve csinálom, ez idő alatt csak két kihagyás volt, egyszer a feleségem betegedett meg, utána pedig én. De gyógyulás után azonnal visszatértem. Szükségem van arra, hogy másnak segítsek. Leírhatatlan az a készenléti állapot, amikor csörög a telefon és tudom, hogy valaki segítségre szorul – mondta a 9-es számú önkéntes.
És a telefon csörög, a 12 órás ügyeleti idő alatt megszámlálhatatlanul sokszor, átlagosan 3–5 percenként.
– Az viszont lehűt, amikor játékos kedvű fiatalok ok nélkül hívnak bennünket. Ekkor egy valóban rászoruló elől foglalják a vonalat, de persze nem vagyunk dühösek rájuk, ezt hivatástudattal igyekszünk rendezni magunkban – tette hozzá a 9-es számú önkéntes.
A 46-os számú önkéntest a kíváncsiság hozta a közösségbe és a vágy, hogy karitatív tevékenységet végezzen. Mint mondta, nagyon megszerette munkáját, bár néha nem könnyű, de egy jó hívás, mellyel pozitív eredményt ér el, mindig feltölti.
Az egyik hölgy mindig szerette a lélek titkait kutatni, egy úr pedig szakmájában emberekkel foglalkozott és nyugdíjba vonulása után sem akart lemondani erről.
A 49-es önkéntest mások gyásza hozta a szolgálathoz. Szakmájában mindennap a halállal és a szerettek gyászával találkozik.
– A gyásszal és a tragédiával találkozom a munkám során, és segíteni akartam abban, hogy ezt az emberek fel tudják dolgozni. Számomra pedig mindez abban segítség, hogy mások gyászát feldolgozzam – hangzott a magyarázat.
A telefonálókat is a legkülönbözőbb, gyakran meglepő okok sarkallják arra, hogy felemeljék a kagylót. Személyes, családi, anyagi problémák, párkapcsolati nehézségek és depresszió, de a végtelenségig lehetne folytatni a sort.
A segítők mindannyian elhivatottak és nap mint nap sikerélményekkel gazdagodnak. Mindennap van olyan visszajelzés, ami alapján azt érzik, hogy van értelme ügyelni. És mindenkinek megvan a maga története, amit legnagyobb személyes sikereként értékel.
– Többször előfordult, hogy sikerült itt tartani valakit azzal, hogy találtunk egy célt, amiért érdemes tovább élnie, s nem feladni. Ennél többet nem lehet tenni, azt hiszem. Ezért érdemes küzdeni és nem feladni. Az ilyen beszélgetés során közösen haladunk a sodrásban és csak utána esik le az, hogy itt történt valami, egy váltó átállt, egy sors megfordult – mondta a 9-es számú önkéntes.
– Ez történik akkor, amikor ki tudjuk mozdítani a hívónkat egy olyan helyzetből és állapotból, amit ő reménytelennek él meg – veszi át a szót Farkas Éva. – Meglátja, hogy nem mindig a helyzet reménytelen, hanem az, ahogy ő megéli. Ha ilyen helyzetben, állapotban van egy ember, aki hozzáteszi a gondolatait, kíséri őt, más perspektívát emel be az adott helyzetbe, kimozdíthatja őt a holtpontról. Nem közhelyekkel üti el a problémát, hanem elkíséri a másikat útja legfájdalmasabb szakaszán, így nem lesz egyedül – fogalmazott Farkas Éva és hozzátette: – Amit mi képviselünk az az, hogy találkozás történjen hívó és hallgató között. Ha ez létrejön, megsegítődik a másik. Mi, amikor belépünk, lelki értelemben bemosakszunk, akár egy orvos, azért, hogy azután csak a hívóra figyeljünk és akkor csak ő van nekünk. Ezt a figyelmet és jelenlétet tartjuk 12 órán keresztül, az ügyelet végéig. Maga az ember a lényeg és gyakran egy segítő hallgató valódi jelenlétével olyat hoz ki a hívóból, aminek még maga sem volt tudatában és összeáll a kép a valódi helyzetéről.
Önkéntes segítők jelentkezését várják
A Lelki Elsősegély Telefonszolgálat önkéntesek jelentkezését várja a jelenleg ügyeletet ellátó hét fő mellé. A 80 órás képzés során elméleti és gyakorlati ismeretekre tehet szert a jelentkező a pszichológia és a mentálhigiéné területéről. A képzés az önismeret, a kommunikáció és a készségfejlesztés témaköreit is felöleli, valamint alaposan felkészíti az új segítőt, hogy milyen témákkal találkozhat munkája során. A felkészítés végig csoportban zajlik és vizsgával zárul, melynek teljesítését tanúsítvánnyal igazolják.
A szolgálat minimum 25, maximum 65 éves korig várja olyan önkéntesek jelentkezését, akik legalább érettségi bizonyítvánnyal rendelkeznek. A tanfolyam részei: önismeret, segítő beszélgetés, kapcsolati kommunikáció. Telefon: 06-76/481-722 (az üzenetrögzítőn elérhetőségüket hagyják meg a jelentkezők), e-mail: [email protected], honlap: www.sos116-123.hu, illetve a fenntartó, az Egészségügyi és Szociális Intézmények Igazgatósága honlapja: eszii.hu. Levelezési cím: Egészségügyi és Szociális Intézmények Igazgatósága, 6000 Kecskemét, Piaristák tere 7. Az önkéntesektől motivációs levelet is várnak, amit október 10-ig juttathatnak el a megadott elérhetőségekre.
Az új jelentkezőnek fontos tudni, hogy az önkéntesek nem csak adnak, hanem kapnak is, mégpedig egy remek közösséget, továbbképzéseket és rendszeres szupervíziót. Az önkéntesek előadásokon és készségfejlesztő tréningeken vehetnek részt és minden évben országos találkozót szerveznek.
– Nagyon jó csapat vagyunk, bármi adódik, mindannyian számíthatunk a másikra és megbeszélhetjük. Összetartunk – mondta Farkas Éva.