Kecskemét

2018.06.05. 11:30

A Nap után a szelet is munkára fogták a bolyais diákok

A bolyais diákok komolyan veszik a természettudományokat. Az elméleti tananyag mellett idejüket nem sajnálva gyakorlatban is mélyítik tudásukat. A napenergia után most a szélenergiát is hasznosítják.

Sebestyén Hajnalka

A Bolyai János Gimnázium 11. osztályos diákjai – Antal Péter, Kolláth István és Remény Olivér – már számos versenyen bizonyították tehetségüket, melynek kibontakoztatásában óriási szerepet vállalt fel Sikó Dezső szaktanár.

A legújabb projektjük a szélenergiához kapcsolódik.

– A kutatási projektünk a Meteorológiai tényezők szerepe a gimnáziumi szélgenerátor energiatermelésében címet viseli, melyet az Útra­való – Út a tudományhoz elnevezésű pályázaton keresztül valósíthattunk meg – tudtuk meg Sikó Dezsőtől. – A projekt szorosan kötődik a középiskolai természettudományos tantárgyak törzsanyagának kibővítéséhez, a tanulók műszaki ismereteinek és érdeklődésének kiszélesítéséhez. Az elméleti ismereteket gyakorlati megvalósításokkal köti össze ez a projekt, ami testközelbe, tanulmányozhatóvá, azonnali felhasználási területtel teszi láthatóvá az alternatív energia termelését és felhasználását – tette hozzá.

A diákoknak az elmúlt tanévben a napenergiás rendszerüket sikerült fejleszteni. Most a beépített szélgenerátoruk újabb alternatív forrás, a szélenergia hozzáférését teszi lehetővé számukra.

– Jelenlegi pályázatunk a szélenergia befogására és hasznosítására vonatkozik. Iskolánk városszéli helyzetéből adódóan alkalmas demonstrációs szélgenerátor üzemeltetésére. Az építészeti konstrukció lehetőséget adott egy 600 W-os generátor kellő magasságra való biztonságos telepítésére és felhasználására. Az elektromos energia termelését immár napenergia és szélenergia felhasználása biztosítja. Ez a párhuzamosan megvalósuló termelés új lehetőséget ad a tanulói kutatómunka, a műszaki tehetséggondozás kiszélesítésére. Napelemek és szélgenerátor párhuzamos beépítésén keresztül folyamatosan tudunk elektromos energiát termelni és felhasználni – részletezte a szaktanár.

A diákok naponta ellenőrzik az értékeket

A megtermelt elektromos energia egyik látványos felhasználása az iskolaudvari kerékpártároló hat darab elektromos töltőállomásokkal való felszerelése. Ezek a töltőhelyek lehetőséget teremtenek a kerékpárok vagy robogók elektromos töltésére.

– A meteorológiai állomásunk adatainak összevetésével a szélgenerátor működési idejével fontos adatokat szolgáltat a hatékonyságról és az alkalmazási feltételekről. A napelemek és a szélgenerátor kiegészítik egymást. A szélgenerátor akkor is termel elektromos áramot, amikor a napelemek használhatatlanok. A napelemes energiatermelés mellett a szélgenerátor biztosítja a szükséges elektromos energiát a borús és éjszakai periódusokban. A termelt elektromos energiát négy darab 100 Ah akkuban tároljuk, inverteri átalakítóval hálózati fogyasztókra tudjuk kapcsolni. A kritikus napokra, ha a fogyasztás nagyobb a termelt mennyiségtől, akkor bypass átkapcsolóval a rendszert hálózati fogyasztásra tudjuk átkapcsolni. A napelemek és a szélgenerátor hatékonyságát a beépítendő mérőegységekkel folyamatosan figyeljük és elemezzük. A meteorológiai állomás adatainak függvényében összehasonlító értékeléseket tudunk végezni a környezeti hatások függvényében. A kültéri hőmérséklet, szélirány és szélsebesség megfigyelése, a megvilágítás spektrális elemzése, a levegő páratartalmának mérése hozzájárul az energetikai bázisunk biztonságos és hatékony üzemeltetéséhez – sorolta Sikó Dezső.

Naponta ellenőrzik az adatokat

A projekt eredményeit naponta érzékelik, észlelik iskolánk tanulói a tanórai elektromos eszközök napenergiás üzemeltetésén, a szélenergia elektromoskerékpár-töltőinek üzemelésén keresztül.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában