2018.05.28. 14:00
Főutakon is lehet tekerni, csak a forgalom miatt nem mindenhol érdemes
Egyre több a biciklis az utakon, lakott területen kívül is mind gyakrabban találkozni kiránduló csoportokkal. Mire érdemes figyelnie annak, aki most kap kedvet egy hosszabb tekeréshez?
A sisak viselése ugyan nem kötelező, de mindenképpen ajánlott
Forrás: Petőfi Népe
Fotó: Barna Imre
Az egyik legfontosabb szabály: ha van kerékpárút az út mellett, akkor a bicikliseknek kötelező azt használniuk, még akkor is, ha nagyon rossz a burkolata – hívta fel a figyelmet Barna Imre, a Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezetének elnöke. Hozzátette, itthon azért sajnos még nincsenek a biciklisek saját aszfaltcsíkokkal elkényeztetve, kerékpárúton még a megyeszékhelyről is csak Nagykőrösre és Városföldre juthatunk el a környező települések közül (valamint a Kecskeméthez tartozó Hetényegyházára, de a hetényi bicajút minőségéről jobb szót sem ejteni). Régóta fájó pont, hogy Kecskemét és Tőserdő között pár kilométer leaszfaltozása még mindig hiányzik egy kellemes hétvégi kiránduláshoz (úgy tudni, most már arról készülnek tervek, hogy a kerékpárút nem is a 44-es mellett fut majd, hanem a szentkirályi bekötőút mellett, majd Szentkirály előtt kanyarodik el Lakitelek felé).
Lehet-e a főutakon tekerni? – ez egy igen gyakori kérdés, és meglehetősen sok fals információ kering erről a világhálón. Barna Imre ezt is segített helyretenni.
– Makacsul tartja magát az a tévhit – ami valószínűleg a régi szabályozásból ered –, hogy egy számjegyű utakon tilos a kerékpározás. Ez nincs így, a megyében gyakorlatilag az összes közúton lehet, beleértve a főutakat is – folytatta Barna Imre. – A Magyar Közút szinte mindenhol le is szedte a kerékpáros közlekedést tiltó táblákat. Több úton már régóta nem volt indokolt jelenlétük, hiszen az 5-ösön az autópálya megépülése óta erősen visszaesett a forgalom. Apropó, M5-ös: a sztráda természetesen kivétel, oda nem mehetnek fel a bringások, és a kétszer kétsávos autóutakra sem.
Barna Imre ugyanakkor hangsúlyozta: attól, hogy elvileg mindenhol szabad lenne a pálya a bicikliseknek, azért nem minden főúttal érdemes kísérletezniük. Az 52-estől például óva int mindenkit, az út közismerten rossz minősége és a nagy forgalom miatt. De úgy véli, aki felelősségteljesen közlekedik, magától is belátja ezt.
A KRESZ kifejezetten tiltja, hogy a kerékpárosok az úton egymás mellett haladjanak, azaz csak libasorban mehetnek. Barna Imre szerint ez nem túl életszerű előírás, az alsóbbrendű útvonalakon lehetnének megengedőbbek a szabályok. Ha az út széle nagyon töredezett vagy hullámos, akkor viszont a kerékpáros bentebb húzódhat a forgalmi sávba.
Az egyelőre nincs tételesen rögzítve, a gépjárművezető kerékpáros előzésekor mekkora oldaltávolságot köteles tartani. A „megfelelő” jelzőt sajnos egyes sofőrök akár 10–20 centinek is képesek értelmezni, veszélyeztetve a biciklisek testi épségét. Változhat a helyzet, legalábbis papíron: a Magyar Kerékpárosklub beadott egy tervezetet, ami 1,5 méterben szabná meg a minimális oldaltávolságot.
Ha nagyobb társaság, család biciklizik együtt közúton, pláne, ha gyerekek is vannak a csoportban, akkor elöl és hátul mindenképpen tapasztalt bringás legyen. Főleg a sort záró tagnak van fontos szerepe, mert ő tartja a kapcsolatot a hátulról érkező autósokkal, és adott esetben szabályozni is tudja, a kocsik mikor kezdjenek előzésbe. Nyilván csak olyan gyermeket érdemes közúti forgalomba vinni, aki jól tud kormányozni, biztos a koordinációja, és nem ijed meg a járművektől, mert nincs rosszabb egy váratlan mozdulatnál – emeli ki Barna Imre.
Mindenképpen érdemes szót ejteni a láthatóságról is. A lámpák és a fényvisszaverős mellény használata csak rossz látási viszonyok között és éjszaka kötelező, de a kerékpárosnál kell lenniük.
A bukósisak hazánkban csak ajánlott. Barna Imre viszont amondó: a bukás 5 és 30 kilométer per órás sebességnél is veszélyes lehet, ha a fejét üti be valaki, úgyhogy jobb az óvatosság.
Senki ne vállalja magát túl!
Kézenfekvő, de ezt sem árt tisztázni: mindenkinek, aki most próbálgatja a kerékpáros túrázást, az erőnlétéhez célszerű igazítania a teljesíteni kívánt távolságokat. A 40–50 kilométer az Alföldön kezdésre ideálisnak tűnik, mert egy kellemes, 13–15 kilométer per órás sebességgel egy délelőtt lazán teljesíthető. Barna Imre szerint olyan egyenletes tempót válasszunk, amikor a pulzus nem is emelkedik, hosszú távon is bírjuk, és közben nem küzdünk légszomjjal, tudunk akár beszélgetni is. Nagyon fontos a folyadék és szénhidrát pótlása, legyen nálunk víz és izotóniás ital, szendvics, szőlőcukor vagy csoki.
A Magyar Kerékpárosklub Kecskeméti Területi Szervezete egyébként havi rendszerességgel szervez túrákat, ezekre várnak mindenkit, akik kedvet éreznek egy nem megerőltető biciklizéshez jó társaságban. Most hétvégén igazán családbarát lesz a kirándulásuk, a kecskeméti főtérről tekernek ki a hetényegyházi Vackor Várba a Muzsikál az erdő program keretében. Nyáron terveznek még éjszakai csillagleső túrát, elmennek a Szolnoki Zenei Fesztiválra és a bugaci pásztorkutyás versenyre is.