2021.06.01. 19:55
Huszonöt esztendeje újít fel veterán autókat a solti mester
Bata János huszonöt évvel ezelőtt újította fel az első veterán autót. Autószerelő szakmájában ezután érdeklődése egyre inkább a régi személygépkocsik felé fordult és azóta ezzel foglalkozik, a múlt század közepén gyártott veterán járműveket hozza újszerű állapotba.
A Bata János által Solton felújított autók a világ sok pontján, számos országában megtalálhatók
Fotó: Lencsés P. Anna
Bata János úgy idézi fel, hogy az első autó, amelyet egy barátjának újított fel 1996-ban, egy 67-es Mercedes 280 SL volt, amely azután kikerült Amerikába, a floridai Daytona Beachre, ahol egy kiállításon mintegy ezerötszáz jármű közül díjat nyert. Ezen az eseményen személyesen is részt vett, majd ezután döntötte el, hogy a jövőben régi autók helyreállításával foglalkozik.
– Komoly kihívás, mikor egy nagyon rossz állapotú autó érkezik a műhelybe, és általában egy év telik el, mikorra újszerű állapotban visszaadom a tulajdonosának. Ferrari, Porsche, Jaguár és Mercedes típusokkal foglalkozom.
Kezdetben sok szakmai könyvet, folyóiratot vettem meg, azokat olvasva tanultam meg ezeknek a típusoknak minden csínját-bínját.
Az 1950-es évektől az 1970-es évek elejéig készült autók azok, amelyeket szívesen felújítok, és az elmúlt évek tapasztalatai alapján talán elmondhatom most már, hogy értek is hozzá – sorolta Bata János.
Elmondta, hogy amikor beérkezik a többnyire roncs állapotú autó a műhelybe, akkor megtörténik az állapotfelmérés. Szétszedik apró darabokra, majd megnézik, mi az, ami megmenthető és mi az, amit pótolni kell. Az old timer autókba eredeti alkatrészekkel pótolják az elhasználódott darabokat. A felújításra váró gépkocsik néhány hónapot pihennek, mire minden hiányzó darab megérkezik és elkezdik összeszerelni. Időközben elkészül az új kárpitozás és a karosszériamunka is, végül több hónapnyi munka után régi fényében ragyog az akár 50-60-70 éves veterán autó.
Bata János felújított autói több díjat is nyertek már. A Történelmi Járművek Nemzetközi Szövetségétől (FIVA) szakmai díjat kapott, a Vasúttörténeti Múzeum kiállításán elnyerte a legszebben restaurált autó díját. Felújított már Aston Martin DB5-öst, olyat, mint amit a James Bond-filmben Sean Connery használt, Ferrari Dinót, valamint Aston Martin DBS-t amelyeket a Minden lében két kanál-filmekben láthatunk Tony Curtis és Roger Moor járműveként. Megkeresik kiállításszervezők, ahova elvisz magával egy-egy előzőleg felújított járművet, mert a kapcsolat a tulajdonosokkal megmarad, hiszen a szakszerű karbantartást is vállalja, amely az ilyen szépkorú járműveknél elengedhetetlen. Az általa felújított autók a világ sok pontján, számos országában megtalálhatók.
– Van olyan tulajdonos, aki csak garázsban tartja felújított járműveit, nézegeti, és van olyan is, aki használja, ezzel jár a mindennapokban. Ezeket az autókat gyakrabban kell szervizelni, mint az újakat, de van egy varázsuk, ami megragadja az embereket. Én magam is nagyon szívesen foglalkozom ezekkel a régi járművekkel, mindig kihívás számomra, mikor egy roncs megérkezik. Ezekhez az autókhoz megoldó emberek kellenek, mert a járművek egyediek, mindegyik más és más állapotban érkezik hozzám. Felújítás után a sok fejtörés és belefektetett energia megtérül, mert öröm látni, hogy az ideérkezéskor rozsdás, működésképtelen, évtizedek óta porosodó muzeális példány a ráfordított sok munkaóra után ismét régi fényében ragyog – összegezte Bata János.