Bartók-évforduló

2020.10.07. 16:37

Újra műsorra tűzi A fából faragott királyfit a Szegedi Kortárs Balett

A tervek szerint jövőre New Yorkban is bemutatják.

Budapest, 2017. május 9. Hegedûs Tamás Don Juan szerpében (b2), valamint Stáry Kata (b), Bujdosó Anna (j2) és Szigyártó Szandra (j) a Szegedi Kortárs Balett Gluck Don Juan címû balettjének próbáján a Mûvészetek Palotájában 2017. május 8-án. A darabot és Vivaldi A négy évszak - Feminizma címû balettjét Juronics Tamás koreografálásában május 9-én mutatják be. MTI Fotó: Mohai Balázs

Forrás: MTI

Fotó: Mohai Balázs

Bartók Béla halálának 75. évfordulójára emlékezve nyolc év után ismét műsorára tűzi Juronics Tamás nagy sikerű koreográfiáját, A fából faragott királyfit a Szegedi Kortárs Balett – adta hírül a társulat.

A darabot – részben új szereposztással – a Szegedi Nemzeti Színházban és a Várkert Bazárban láthatja a közönség, és a tervek szerint jövőre New Yorkban is bemutatják.

Balázs Béla történetében a két fiatal szerelme komoly küzdelmek árán tud csak beteljesedni. A Tündér varázslatával a természet erői állják útjukat, hogy mindaddig ne lehessenek egymáséi, míg meg nem tisztultak a sok talmi külsőségtől, azoktól, melyek eltakarják igazi értékeiket.

Juronics Tamás szerint Bartók zenéje filozofikus szintre emeli a tanulságos mesét: fájdalmas önmagunkba nézés útján juthatunk el a legtisztább szerelem eszményéhez. A koreográfus megőrizte Balázs Béla és Bartók Béla közös történetéből a mese szimbolikáját, azonban a királyfit és a királylányt modern szereplőként jeleníti meg.

„A varázslat két mai fiatallal történik meg, így találkozik a mese világa a valósággal, és ennek hatására válik szerelmük elmélyült érzéssé. A természet hatalma, harmóniája, illetve a Tündér birodalma különleges vetítési technikával jelenik meg: a táncosok teste válik erdővé, vizekké” – árulta el Juronics Tamás.

A címszerepet, a fabábot a társulat tavaly szerződtetett táncművésze, Graziano Bongiovanni kelti életre, míg a királylányt Nier Janka, a Tündért pedig Szigyártó Szandra táncolják.

A királyfit -csakúgy, mint a nyolc évvel ezelőtti premieren – Czár Gergely játssza. Mint mondta: ez az első olyan főszerepe, amelyben majdnem egy évtizeddel ezelőtti önmagával találkozik szembe. A táncművész sokat változott az évek alatt, érdekes kihívásnak tartja a szerepet, igyekszik új érzéseket megmutatni, és művészileg még többet hozzátenni a figurához.

„A királyfi laza személyiség, akiben azonban első pillantásra őrületes vonzódás alakul ki a királylány iránt. Attól kezdve élete értelme a szeretett hölgy megnyerése lesz tűzön-vízen át. Eleinte kevés sikerrel jár, ezért cselhez folyamodik: készít egy érdekes fabábot, hogy lenyűgözze a királylányt. A próbálkozás azonban fordítva sül el: a királylányban nem a királyfi, hanem a fabáb iránt születik vonzódás, és a bonyodalom innen veszi kezdetét” – mondta Czár Gergely.

A darabot eredetileg a New York-i Magyar Kulturális Központ meghívására újította fel az együttes. Juronics Tamás koreográfiája mellett az előadás első felvonásában Enrico Morelli fesztiváldíjas alkotása, a Menyegző lesz látható.

Pataki András igazgató közölte, hogy az amerikai turné – melyen a Carmina Buranát is láthatja a közönség – a járvány miatt az idei évről a helyzettől függően 2021 májusára vagy októberre tolódik.

A fából faragott királyfi tavasszal a Szegedért Alapítvány gálaestjének előadásaként is visszatér, akkor Bartók Béla születésének 140. évfordulója alkalmából.

Borítókép: A Szegedi Kortárs Balett bemutatója a Művészetek Palotájában 2017-ben.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!