nemzeti buszstratégia

2019.07.08. 22:22

Milliárdos támogatással segítik a környezetbarát buszok beszerzését

Több mint 36 milliárd forint támogatást biztosít a kormány a következő tíz évben környezetbarát, döntően elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken.

A nemzeti buszstratégia keretében 35,9 milliárd forint támogatást biztosít a kormány a következő tíz évben környezetbarát, döntően elektromos buszok beszerzéséhez a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken – jelentette be Kaderják Péter, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) energiaügyekért és klímapolitikáért felelős államtitkára hétfőn Budapesten.

Elmondta: a kormány a buszbeszerzéshez maximum 20 százalékos támogatást nyújt a járműcserét tervező önkormányzatoknak, illetve helyi közlekedési társaságoknak. A teljes beruházási költség mintegy 160 milliárd forint, ebből a számítások szerint 1290 új busz állhat üzembe a nemzeti buszstratégia részét képező zöld busz program keretében – tette hozzá Kaderják Péter.

Összekapcsolja a gazdasági és a klímacélokat

György László, az ITM gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára hangsúlyozta: a program összekapcsolja a gazdaságfejlesztést és a klímapolitikát.

A buszbeszerzés folyamatos lesz, lehetőség szerint legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett.

Már vannak a megfelelő járművek gyártására képes vállalatok Magyarországon, és a piaci szereplők a közösségi közlekedés igényeit ismerve fel tudnak készülni a megrendelésekre, illetve versenyképes ajánlatot tudnak adni – fejtette ki.

2022-től csak elektromos buszokhoz jár majd a támogatás

Kaderják Péter ismertette: a 25 ezer lakosnál nagyobb településeken mintegy 2900 busz közlekedik, ezek nagy része idős és korszerűtlen.

Az érdeklődő települések ebben az évben mintaprogram keretében elektromos buszokat kapnak használatra. Ezután várják a működtetési és a töltési lehetőségekkel kapcsolatos tapasztalatokról szóló visszajelzéseket, ennek alapján indul majd meg a buszok cseréje.

Az államtitkár kitért arra is, hogy a program 2021-ig a tiszta meghajtásláncú járművek cseréjét szélesebb körben segíti. Euro 6-os és földgázmeghajtású buszok beszerzéséhez is kapható támogatás, de 2022 januárjától már csak az elektromos meghajtású buszokhoz.

A zöld busz program kormányzati támogatását a tíz év alatt a szén-dioxid kvóta értékesítéséből befolyó bevételekből biztosítják – mondta el. Az új buszok beszerzéséhez szükséges források jelentős részéről az önkormányzatoknak kell gondoskodniuk, az ITM keresi a lehetőségeket a finanszírozás elősegítéséhez – tette hozzá.

Fontos a hazai érték

György László gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár elmondta: a nemzeti buszstratégia célja, hogy a következő 10 évben a közösségi közlekedésben használt 7500 buszt legalább 50 százalékos hazai hozzáadott érték mellett cseréljék le olyan új buszokra, amelyek megfelelnek a környezetvédelmi szempontoknak.

Emlékeztetett, hogy az 1980-es években az Ikarusz évente több mint 10 ezer autóbuszt gyártott és adott el világszerte. A buszgyártásban új irányzatok vannak, ezzel lépést kell tartani és ehhez külföldi tudás is szükséges, ugyanakkor Magyarországon van olyan iparági, szakmai kultúra, amire lehet építeni – fogalmazott.

Kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta: a hatástanulmány szerint az igényeket 4-5 buszgyártó ki tudja elégíteni. A kapacitások vizsgálata szerint a gyártók részben már felkészültek, részben pedig fel tudnak készülni a közösségi közlekedés igényeire. A hazai megrendelésekkel elindulva a cégek versenyképesek lehetnek a nemzetközi piacokon is – hangsúlyozta.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában