Hírek

2004.10.14. 09:17

A magas olajár ismét egyre több társaságnál növeli a repülés tarifáit

A légitársaságok üzemanyagpótdíj kivetésével próbálják ellentételezni növekvő költségeiket.

Hajnal L.

A magas olajárak nyomán emelkedő üzemanyagárak nem csak az autósokat és a fuvarozókat érintik. A szintén megdrágult repülőgépbenzin, a kerozin arra készteti a legtöbb légitársaságot, hogy újabb pótdíjat vezessen be. Nyár elején a légitársaságok általában 4-5 eurós felárat számoltak fel a meglódult üzemanyagár miatt. Akkor még ők sem sejtették, hogy a negyvendolláros hordónkénti olajár még messze van a csúcstól. Október elejére az olajár már meghaladta az 53-54 dolláros szintet, amire nem maradt el a válasz. Az emelkedő költségeket ellentételezendő, a német Lufthansa, az Air France és a British Airways emelte a pótdíjat. Legutóbb az osztrák AUA jelezte, hogy hosszú távú járatain 9-ről 17 euróra emeli
a pótdíjat. A Malév nyár elején drágította 4 euróval a repülőjegy árát, amit három hete további 3 euróval toldott meg – tudtuk meg Krebsz Adrienn szóvivőtől.
Bár az olaj irreális mértékű drágulása sem kizárt, mégis inkább arra számít Hegedűs Miklós, hogy legkésőbb tavasszal csökkenni kezd a fekete arany ára. A GKI Energiakutató Kft. vezetője szerint két év távlatában a hordónkénti 35 dolláros átlagos árszint a legvalószínűbb. A mostani, 50 dollár feletti olajár közgazdaságilag nem értelmezhető, ugyanis semmi köze a kereslet–kínálat alakulásához – magyarázta. Az árat a politikai bizonytalanság, elsősorban az Egyesült Államok és az arab országok szembenállása tartja magasan. Ezt a véleményt osztja Petschnig Mária Zita, a Pénzügykutató Rt. főmunkatársa is, aki arra emlékeztetett: reálértékben a drágulás meszsze elmarad a ’70-es évek ársokkjától.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a baon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!